FyzWeb články |
||||
U příležitosti Dne otevřených dveří, který pořádala Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy 2. prosince loňského roku, byla za účasti proděkana prof. Sechovského slavnostně otevřena Interaktivní fyzikální laboratoř - IFL. MFF podporuje výuku fyziky a matematiky na středních a základních školách mnoha způsoby. Jedním z nich je také pravidelné pořádání tématicky zaměřených show - prezentace pokusů pro středoškoláky, které zajišťuje Katedra didaktiky fyziky. Zde také vznikla idea nejen pokusy demonstrovat, ale také žákům umožnit vlastní experimentování, a to zejména s přístroji či pomůckami, které jsou pro školy (především z finančního hlediska) běžně nedostupné. K realizaci této myšlenky bylo zapotřebí zejména technické zázemí a dostatečně velké prostory, které MFF poskytla v areálu v Tróji. Garantem obsahu a provozu laboratoře je pracoviště, kde tato idea vznikla, tj. Katedra didaktiky fyziky. Její pracovníci a doktorandi připravili pro zahájení provozu laboratoře sérii zajímavých a překvapivých pokusů, které si návštěvníci laboratoře mohli sami také vyzkoušet. Slavnostní přestřižení pásky proděkanem prof. Sechovským.
Do laboratoře vstupují její iniciátoři - pracovníci Katedry didaktiky fyziky v čele s jejím vedoucím doc. Drozdem.
Studenti a studentky se zprvu rozpačitě rozhlíželi, pak se ovšem nadšeně pustili do experimentování.
Hned na začátku si mohli vyzkoušet, zda jsou dostatečně silní, aby promáčkli láhev becherovky.
Poté mohli v tomto otáčejícím se lavoru pozorovat, co se děje s loďkou, která uvízne ve víru.
Kdo navštívil laboratoř, mohl si ze slámky, magnetu a šroubku vyrobit šroubek, který levituje.
Anebo se na vlastní oči přesvědčit, zda úsporné žárovky jsou opravdu úsporné a ve spektrometru porovnat jejich spektrum se spektrem klasických žárovek.
Pro ty, kteří se chtěli ponořit hlouběji do tajů fyziky, byl připraven Frank-Hertzův pokus...
... či hrátky s transformátory.
Milovníci akčních filmů také nepřišli zkrátka. Kmitání a zřícení Tacoma Narrows Bridge mohli shlédnout nejen na videu, ale také si vyzkoušet vlnění mostu na připraveném modelu.
S vlněním si mohli návštěvníci pohrát i díky dlouhé gumičce instalované u stropu laboratoře.
Ti trpělivější si mohli vyzkoušet vážení pomocí hydrostatických vah.
A kdo ještě nebyl unaven, mohl na závěr absolvovat grafický kvíz neboli s pomocí detektoru polohy připojeného k LabQuestu zaznamenávat pohyb plastikových autíček.
Vše pozorně sledoval prof. Sechovský, který popřál mnoho zdaru při dalším provozu laboratoře. Fotoreportáž zpracovala RNDr. Martina Kekule
|