FyzWeb články |
||||
ZÁMĚR ÚLOHYDíky jednoduchým a relativně rychlým experimentům získají žáci představu o stáčení roviny polarizace. Současně mají příležitost k procvičování drobných výpočtů. POMŮCKY
TEORETICKÝ ÚVODSvětlo je elektromagnetické vlnění, které má dvě navzájem kolmé složky - vektor elektrické složky je tedy vždy kolmý na vektor magnetické složky vlnění. Obě složky (elektrická i magnetická) jsou kolmé na směr šíření vlnění. V přesném natočení dvojice kolmých vektorů elektrické a magnetické složky vůči směru šíření je ovšem volnost. U nepolarizovaného světla jsou všechny úhly stejně pravděpodobné. Pokud pro povolené úhly platí určitá pravidla, mluvíme o světle polarizovaném (elipticky, kruhově, lineárně). Ve škole často bývají k dispozici polarizační filtry, které z nepolarizovaného běžného světla vybírají jen jednu povolenou rovinu - a propouštějí tak lineárně polarizované světlo. Představme si, že dáme lineárně polarizovanému světlu do cesty další polarizační filtr. Při vhodném natočení filtru projde prakticky všechno světlo (až na běžné pohlcování v látce, které nastává i u obyčejného skla). Pokud filtr pootočíme o 90°, žádné světlo neprojde. Při úhlech mezi 0° a 90° projde část světla. Také z LCD displeje vychází lineárně polarizované světlo. Některé látky (tzv. opticky aktivní) stáčejí rovinu polarizace jimi procházejícího světla. Míra stočení závisí na druhu látky (takzvané specifické otáčivosti), její koncentraci a na délce optické dráhy. Specifická (měrná) optická otáčivost [α] dané látky je tradičně definována tímto vztahem:, kde α je úhel otočení roviny polarizace, L je délka optické dráhy v decimetrech a c je koncentrace dané látky v gramech na mililitr. Glukóza v roztoku samovolně přechází mezi dvěma anomery (alfa a beta), z nichž každý má jinou specifickou otáčivost. Tento jev se nazývá mutarotace. K vytvoření rovnováhy mezi anomery je potřeba počkat několik hodin. Glukózu můžeme získat jednoduše například zakoupením Glukopuru, který obsahuje monohydrát d-glukózy. Další snadno dostupnou opticky aktivní látkou je sacharóza, kterou najdeme v běžně prodávaném řepném cukru. POPIS AKTIVITYA. Úvodní seznámení s polarizovaným světlem a polarizačními filtryNejprve doporučujeme, aby si žáci dostatečně „osahali" polarizované světlo tak, že dostanou do ruky polarizační filtry a dostanou dost času (a námětů od učitele) ke zkoumání vlastností polarizovaného světla. Co například mohou prozkoumat a zkoušet pochopit (nejlépe, když na to přijdou sami - případně je učitel může mírně popostrčit):
Dle uvážení učitele lze na přiměřené úrovni zařadit také teoretický výklad o polarizovaném světle, zmínit i kruhovou a eliptickou polarizaci, ukázat vhodné aplety a podobně. B. Práce s chemickým polarimetrem Vernier Jakmile žáci mají polarizované světlo dostatečně „osahané", můžeme se s nimi podrobněji zabývat stáčením roviny polarizace opticky aktivními látkami pomocí polarimetru Vernier. Výhodou polarimetru je, že měří rychle (měření trvá několik sekund - podívejte se na video k tomuto experimentu) a zobrazené výsledky jsou velice názorné (dvě posunuté sinusovky zobrazující změnu intenzity světla v závislosti na úhlu otočení polarizačního filtru jako na obrázku níže). Kromě toho lze data analyzovat i kvantitativně a s využitím vzorce pro specifickou (měrnou) optickou otáčivost.
Přístupů učitele může být několik:
U kroku 3 a 4 je potřeba počítat s mutarotací - roztok nechte proto před měřením několik hodin ustálit. Odhad posunutí lze udělat rychle a s dobrou přesností prostým odečtem hodnot v grafu. Klikněte na nástroj Odečet hodnot a určete postupně polohu maxim a následně rozdíl úhlů.
Pro přesnější určení posunutí lze využít fitovací funkce LabQuestu nebo Logger Pro. V menu Analýza vyberte Fitovat křivku, dále vyberte příslušnou datovou řadu. Poté z nabízených funkcí zvolte kosinus na druhou. Rozdíl parametrů C (obrázek níže) pro jednotlivá měření (datové řady) odpovídá úhlovému posunutí v radiánech.
Ukázka výsledků měřeníPři jednom z našich měření byla poloha maxima u destilované vody 68,7° a u roztoku glukózy 77,1°. Délka optické dráhy (= výška roztoku v kyvetě) byla standardních 1 dm. Roztok vznikl smícháním 100 ml destilované vody s 20 g glukopuru. Po dosazení do vztahu níže určíme optickou otáčivost roztoku: To se od teoretické hodnoty 52,5° dosti liší. Můžeme žáky navést k tomu, aby si uvědomili, že glukopur je monohydrát glukózy. Zatímco molární hmotnost glukózy je 180,16 g/mol, u monohydrátu je potřeba započítat ještě jednu molekulu vody, tedy molární hmotnost bude 198,18 g/mol. Jinými slovy: pouze 90,9 % hmotnosti glukopuru je glukóza, zbytek je voda. S 20 gramy glukopuru jsme tak přidali 1,8 gramu vody a pouze 18,2 gramu glukózy. Opravený výpočet by tedy vypadal takto: To už se tabulkové hodnotě blíží podstatně více. Zbytek rozdílu by šel patrně vysvětlit tím, že měření neprobíhalo při teplotě 20 °C (při které jsou hodnoty tabelovány) a nejspíše také anomery alfa a beta v roztoku ještě nebyly v rovnováze (měření probíhalo cca 2 hodiny po namíchání roztoku).
Materiál vznikl v rámci projektu Gymnázia Cheb s názvem Příprava na Turnaj mladých fyziků. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje www.kvkskoly.cz. Autorský tým: Pavel Böhm, Hana Böhmová, Filip Danko, Lucie Filipenská, Petr Kácovský, Věra Koudelková, Daniel Novopacký, Ilona Šimánková, Martin Vlach. Děkujeme i všem ostatním lidem, kteří přispěli k tvorbě materiálů. Pro případ dalších námětů, komentářů, nalezených chyb a podobně využijte e-mailovou adresu pavel.bohm@mff.cuni.cz |