FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

1033) Princip televize24. 04. 2003

Dotaz: Chtěl bych vědět jak funguje televize. (Jakub Sembol)

Odpověď: Milý Jakube, princip televize spočívá v přeměně optického obrazu v elektrický obrazový signál, který se přenese na dálku a poté se opět přemění na optický signál. Využívá se vlastnosti lidského oka, které vnímá dílčí podněty jako celek, probíhají-li v dostatečně rychlém sledu za sebou. V televizním snímacím zařízení se obraz rychle rozloží na velký počet bodů různého jasu a barvy. Tomu odpovídají určité elektrické signály, které se přenesou do televizního přijímače a tam se synchronně opět složí v původní obraz. Tento proces se neustále opakuje. Obraz se rozkládá určitým počtem řádků v jednom snímku, a to lineárně. Evropské soustavy používají pro rozklad 625 řádků. Přenos barevného obrazu je umožněn přenosem barevné informace současně s přenosem jasu. V principu se přenáší informace o červené, modré a zelené složce v obraze, která dává po smíchání původní barevný obraz.
Podívejte se na následující stránky, je tam ve zkratce vysvětlen princip televize. http://stoplusjedna.newtonit.cz/stare/200009/so09a14a.asp , http://mujweb.atlas.cz/www/greatfour/download/Princip%20televize.doc , http://lucy.troja.mff.cuni.cz/~tichy/ - pod kapitolou Aplikace analogové techniky najdete informace o televizním přenosu.
(M.Urbanová)   >>>  

1034) Hustota kapalného kyslíku24. 04. 2003

Dotaz: V jedné úloze jsem potřebovala použít hustotu kapalného kyslíku a v žádných tabulkách jsem ji nenalezla. Můžete mi pomoci? (Aneta Petrová)

Odpověď: Milá Aneto, hustota kapalného kyslíku se mění s teplotou i tlakem. Pro Vaši orientaci například:
při teplotě 90,7 K je hustota kap. kyslíku 1 141 kg/m3
při 100,0 K ... 1 090 kg/m3
při 110,0 K ... 1 036 kg/m3
Pokud Vám tyto hodnoty nebudou stačit, dejte mi vědět, při jakém tlaku a teplotě potřebujete znát hustotu kapalného kyslíku, nebo se obraťte například na firmu Linde Technoplyn a.s., kde Vám odborníci jistě rádi poradí.
(M.Urbanová)   >>>  

1035) Vliv teploty na rychlost rad. rozpadu24. 04. 2003

Dotaz: Má teplota nějaký vliv na rychlost přirozeného radioaktivního rozpadu? Došlo by ke zvětšení poločasu rozpadu při ochlazení radioaktivního materiálu na teplotu blízkou absolutní nule? (Vladimír Sommer)

Odpověď: Ne. Teplota se týká zcela jiných stupňů volnosti - hemžení atomů, co se děje uvnitř atomu a speciálně jader na teplotě nezávisí.
(J.Dolejší)   >>>  

1036) Rakety na vodík24. 04. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, když je ve vesmíru tolik vodíku, proč na to nelítají rakety? Mohly by si doplnit kdykoli palivo. (Jiří Doležel)

Odpověď: Protože když někde něco je, neznamená to ještě, že je to (snadno) využitelné. Ve vodě je kyslík jednak rozpuštěný, jednak vázaný v molekulách H2O. Kdybyste byl kapr, tak byste dokázal využít alespoň ten rozpuštěný. I kdybyste byl kapr, tak byste nedokázal využít ten z H2O. To leda že byste byl kapitán Nemo. Takže na tom začněte pracovat, ať už to lidstvo umí.
(J.Dolejší)   >>>  

1037) Elektrická a magnetická síla23. 04. 2003

Dotaz: V učebnici pro ZŠ je otázka: Na jaká tělesa působí elektrická a na jaká tělesa působí magnetická síla? Zajímá mě, jak by na tuto otázku měla znít správná odpověď podaná tak, aby tomu žáci porozuměli. (Lucie Pelikánová)

Odpověď: Víte, když se někdo takhle kategoricky ptá, obvykle očekává nějakou jednoduchou odpověď, obvykle tu, kterou má tazatel právě na mysli. Já bych řekl s velkým rizikem, že to přesně nevystihuji, že elektrická síla působí na tělesa, která nesou nějaký elektrický náboj (no ono skoro všechna tělesa nesou velké náboje obou znamének, ale tyto náboje jsou vykompenzované a projeví se jen přebytky, také může působit síla v nehomogenním poli na dielektrikum, které je sice navenek neutrální, ale díky polarizaci se jeden náboj projeví na jedné straně a druhý na druhé a tak může být výsledná síla nenulová ....)
Magnetická síla nejsnáze pozorovatelná působí na tělesa z materiálu jako železo, kobalt, nikl a jejich různých sloučenin, tzv. ferromagnetik. Slabší leč pozorovatelná síla působí i na jiné materiály, na smyčky s proudem atd.
Na ZŠ by podle mého názoru mělo jít především o získání jistých zkušeností a jejich vcelku elementární shrnutí - když budu třít PET láhev o svetr, tak se může přitahovat nebo odpuzovat s jinou lahví, říkáme tomu, že jsme třením láhev nabili ... Když si vezmu do ruky magnet z chňapky, tak ovlivní blízký kompas a udrží se na ocelovém plechu ...
Tohle všechno se dá těžko srovnat do jedoduché odpovědi, jde-li o konkrétní školní problém, pak je třeba odseparovat dva aspekty: 1) co mají děti pochopit a 2) co asi chce slyšet příslušný pedagog.
(J.Dolejší)   >>>