FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

1311) "Tajemství" pyramidy04. 09. 2002

Dotaz: Pyramida je považová za akumulátor na výrobu univerzální energie. Ohnisko pyramidy, kde dochází k největší kumulaci univerzální energie je považována 1/3 její výšky. Chystám si zhotovit zlatou pyramidu, ale mám stále několik nevyřešených otázek a to jsou: 1.Je pravda, že k největší kumulaci energie dochází v 1/3 její výšky? 2.Jakým způsobem ovlivní šířka a druh materiálu plátu stěny pyramidy částice, které přes ní prochází? 3.Jakou mám zvolit šířku plátu(zlato), aby vydržela pád z cca 50cm a nepoškodila se? (Jan Achac)

Odpověď: Vážený pane, obávám se, že z hlediska svého fyzikálního pohledu na svět nevím, co znamená Vaše univerzální energie, jaké jsou její projevy, jak ji získávat a koncentrovat, a tak Vám nemohu ani trochu poradit, jak stavět onu pyramidu.
Pokud jste si o věci někde četl nebo jste někde něco slyšel, hledejte odpovědi u autorů. Při té příležitosti se starejte o odpovědi na otázku, jak se dají projevy oné univerzální energie prokazatelně pozorovat a uvést do souvislosti s ostatním věděním lidstva, které je ověřené a funguje v mnoha podobách v každodenním životě.
(J.Dolejší)   >>>  

1312) Co zastaví rychleji?20. 08. 2002

Dotaz: Zajímalo by mě, jestliže budu mít dva stejné automobily (stejně rychle jedoucí) z nichž jeden bude prázdný a druhý plně naložený - zda zastaví na stejný dráze. Předpokládejme stejné podmínky - pneu, brzdy atd. Podle mých informací je optimální brždění při zhruba 20-30% smyku, nelze tedy počítat se zablokováním kol. Uvědomuji si, že zvýšením hmotnosti stoupne Ek na jedné straně rovnice, ovšem na straně druhé se zvýší třecí síla, protože vozidlo je těžší... (Petr Kratochvíl)

Odpověď: Při jízdě auta hraje velmi výraznou roli odpor vzduchu. To je dokonce při normální jízdě dominantní brzdící síla. Bude se uplatňovat i při brzdění. Protože složka "zrychlení" touto silou vyvolaná bude u naloženého auta podstatně menší
a = F/m, bude hmotnější auto zastavovat pomaleji.
(M.Rojko)   >>>  

1313) Makroskopický a mikroskopický proud20. 08. 2002

Dotaz: Rád bych se zeptal, který proud je makroskopický a který mikroskopický a proč? (Petr Besta)

Odpověď: Nevím, v jakém kontextu je užit "mikroskopický proud", ale odpověď podle analogie by zněla asi takto: elektrický proud je vytvořen (mechanickým) pohybem elektrického náboje. Proto vztah "makroskopický proud" vs. "mikroskopický proud" by měl být jako "makroskopický pohyb" vs. "mikroskopický pohyb". U makroskopického předpokládáme "uspořádanost", takže takový pohyb vidíme i navenek. Mikroskopickým pohybem nazýváme zpravidla víceméně chaotický pohyb velmi malých částic, typicky molekul. Takový pohyb ovšem jako celek neuvidíme (střední hodnota vektoru rychlosti je nulová), ale projeví se nám jako (zvýšená) teplota předmětu (střední hodnota velikosti vektoru rychlosti, případně kvadrátu rychlosti, je nenulová).
V tomto smyslu by bylo možno nazvat mikroskopickými proudy např. vířivé proudy. V oblasti elektromagnetického pole je analogií např. rovnovážné tepelné záření ("záření černého tělesa"). Makroskopicky je homogenní a isotropní (tj. stejné ve všech bodech i ve všech směrech) a nemůžeme ho tedy popsat makroskopickými vektorovými veličinami E, D, H, B; jejich střední hodnota je nulová. Ovšem jejich čtverce, a rovněž hustota energie 1/2(E.D + H.B) jsou nenulové.
(J.Obdržálek)   >>>  

1314) Terestrická refrakce12. 08. 2002

Dotaz: Jaký vliv má terestrická refrakce na průběh paprsku např. mezi dvěma značně vzdálenými horami o stejné nadmořské výšce mezi nimiž je volný prostor? Zakřivením země probíhá paprsek z řidšího prostředí do hustšího a opět do řidšího! (Václav Šustr)

Odpověď: Myslím, že uvažujete zcela správně. Optické vlastnosti vzduchu - index lomu - samozřejmě závisejí na teplotě a tlaku, které ovlivňují jeho hustotu. Při řešení tvaru dráhy by jistě bylo výhodné i pro odhad, i pro přesnější vytvoření modelu využít Fermatova principu - světlo se mezi dvěma danými body šíří po takové trajektorii, aby ji proběhlo za nejkratší dobu. Bylo by zajímavé o tom konsultovat geodety, kteří asi nejspíš s tím přijdou do styku ve své praxi.
(J.Obdržálek)   >>>  

1315) "Maxwellův démon"12. 08. 2002

Dotaz: Slyšel jsem někdy někde o zařízení, které svým prostorovým uspořádáním způsobuje rozdělení vzduchu, který je skrz toto zařízení hnán, na chladnější a teplejší část. Domnívám se, že nějakým způsobem třídí molekuly podle rychlosti, přesně však jeho princip neznám. Nepodařilo se mi zatím zjistit další údaje, ačkoli má být takové zařízení v omezené míře používáno v průmyslu. Nevíte o co by se mohlo jednat? (Radek Haleš)

Odpověď: To, co popisujete, by odporovalo 2. zákonu termodynamiky. (Například by šlo na výstup napojit tepelný stroj mezi teplejším a studenějším vzduchem.) Něco takového by dělal "Maxwellův démon", který by otvíral a zavíral dvířka molekulám podle toho, zda jsou dost rychlé. Podrobnější rozbor a výpočet ukazuje, že k pozorování molekul by tento démon potřeboval dodatečné zdroje energie i entropie. Použití v průmyslu patří zřejmě k novinářským kachnám. Informace z WM magazinu prostě nemůžete brát vážně.

Ohlas čtenářů: (od Rudolfa Mentzla mentzlovi@quick.cz): Četl jsem vaši reakci "Maxwellův démon" na dotaz Radka Haleše. Myslím, že došlo k nedorozumění. Pan Haleš měl asi na mysli tzv. vírovou trubici (někdy se jí také říká trubice bláznů). Kde se používá v průmyslu bohužel nevím, ale údajně ji používají hasiči ke chlazení svých obleků. Druhou větu termodynamickou neporušuje, jde to celé na účet kinetické energie plynu, která se trubicí žene.O trubici se lze dočíst v knize Pavel Kessner, Zdeněk Tůma: Zajímavé otázky z Fyziky. Vysvětlení, které je zde podáno je ale hodně populární, takže by mne také zajímalo, jak to doopravdy funguje.

(J.Obdržálek)   >>>