FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

801) Dilatace času24. 02. 2004

Dotaz: Teorie relativity říká že na rychle pohybujících se objektech dochází ke změně času. Dokonce jsem někde četl o pokusu s atomovými hodinami na palubě letadla, které se údajně skutečně "rozešly" o pár pikosekund s časem pozemským... Rád bych přednesl jednu logickou úvahu - představme si raketu, která bude vypouštět každou jednu vteřinu (podle hodin na raketě) jeden světelný signál směrem k pozorovateli, tedy k nám na zem. Raketa se bude pohybovat směrem od nás, pak zastaví a zase přiletí na stejné místo, odkud vystartovala. Teorie relativity říká, že na palubních hodinách rakety bude jiný čas. Je logické, že při pohybu od nás budou intervaly mezi signály delší a při pohybu k nám kratší. To si dokážu představit (Doplerův efekt) a na tom nevidím nic relativistického, ale pokud má dojít k posunu času, logicky bychom pak museli přijmout i jiný celkový počet signálů, než raketa vyslala. A právě to si vysvětlit nedokážu. Poradíte mi? (Ondřej Hasman)

Odpověď: Počet signálů vyslaných raketou bude opravdu v každé soustavě stejný a pokud budeme všechny signály schopni na Zemi přijmout, zjistíme skutečně počet sekund, které uplynuly na hodinách na raketě. Počet přijatých signálů ovšem nemusí odpovídat počtu sekund uplynulých na Zemi. Zkreslení dané vzdalovaním a následným přibližováním rakety zde nehraje roli – pozorováno ze Země, intervaly mezi vysláním signalu budou při pozorování ze Země skutečně delší než jedna sekunda, tento jev se nazývá dilatace času.
(J. Houštěk)   >>>  

802) Příkon elektromotoru24. 02. 2004

Dotaz: Rád bych se zeptal, jak zjistím spotřebu el. energie elektromotoru (kW za jednotku času). (Jara)

Odpověď: Podle dotazu je zřejmé, že Vám nejde o energii, ale o příkon, tedy vulgárně, kolik váš elektromotor žere energie za sekundu.
Problém je v tom, že příkon elektromotoru závisí do značné míry na jeho zatížení. A tak chcete-li to změřit, musíte elektromotor zatížit, a na elektroměru třeba za minutu odečíst spotřebu v kWh a toto číslo vynásobit 60 (při měření pětiminutovém násobíme číslem 12). To, co dostanete po vynásobení, je při daném zatížení příkon v kW. Zatížení elektromotoru se při měření příkonu ( i výkonu, t.j. co z něj lze vyždímat) dělá například brzděním rotoru vhodnou brzdou.
(M. Rojko)   >>>  

803) Srážka aut24. 02. 2004

Dotaz: Jaký je rozdíl mezi tím, když tím když auto narazí do zdi v rychlosti 100km/h a tím když dvě auta narazí do sebe čelně v rychlosti 100km/h? (MACHALA PAVEL)

Odpověď: Než odpovím na to, na co se ptáte, zjednoduším dotaz na situaci, že jednou narazí auto do stojícího stejného auta a podruhé se srazí dvě auta jedoucí stovkou proti sobě.
Rychlost při nárazu stojícího a jedoucího auta je 100 km/h a pohybová energie, která se spotřebuje převážně na výrobu dvou vraků, má určitou hodnotu, která závisí i na tom, jakou má auto hmotnost. Když jedou dvě stejná auta stejnou rychlostí proti sobě, je k dispozuici na výrobu šrotu samozřejmě dvojnásobek energie.
V případě nárazu auta do zdi to ale dopadne hůře, než při nárazu do stojícího auta, protože zeď se nehne a maření pohybové energie probíhá větší rychlostí a tedy při větších silách a kratší době srážky. Je to obdobné, jako když lahví praštíte do matrace nebo do zdi. I když rychlost lahve bude v obou případech stejná, pomalejší brzdění na matraci bude probíhat menší silou a lahev vydrží, zatím co v případě úderu do zdi bude doba srážky krátká a při tom vyvinutá síla značná.
(M. Rojko)

Srazí-li se čelně dvě auta jedoucí rychlostí 100 km/h, je vznikající hromada šrotu v klidu vůči silnici a celá energie se spotřebuje na destrukci aut a posádky. Narazí-li jedno auto do ideálně pevné zdi při této rychlosti, pak hromada šrotu vzniká v klidu u zdi a energie na destrukci je stejná jako v prvním případě. Kolega Rojko přidal případ, ža auto narazí do auta stojícího. Pak se část energie investuje do pohybu vznikající hromady šrotu (pohybu těžiště), energie zbývající na destrukci je znatelně méně.
(J. Dolejší)   >>>  

804) Torzní tyč23. 02. 2004

Dotaz: Potřeboval bych vysvětlit, co je to torzní tyč a jaké je její praktické využití. Děkuji. (Marek Bukáček)

Odpověď: Torzní tyč je zpravidla kovová tyč, pružná na zkrut. Používá se např. jako pérování u některých vozidel. Princip pérování pomocí torzní tyče byste si mohl představit zjednodušeně jako vodorovně položené L upevněné na dlouhém konci (to je torzní tyč) s kolmo napíchnutým kolem na druhé kratší nožce. Kolo pak může kmitat, jako by bylo na péru.
(M.Rojko)   >>>  

805) Jak funguje termoska?23. 02. 2004

Dotaz: Chtěla bych se zeptat, proč vydrží zmrzlina v termosce studená a čaj teplý? (petra)

Odpověď: Termoska je nádoba s dvojitými skleněnými stěnami, mezi kterými je vyčerpán vzduch a stěny jsou zevnitř stříbrně pokoveny. Teplo se tedy přes stěny špatně šíří, tepelnému záření brání kovový povlak, který ho odráží, vedení a proudění je potlačeno tím, že mezi stěnami je skoro vakuum. Teplo z čaje proto nemůže snadno unikat ven do chladnějšího prostředí a obráceně teplo z venku se špatně dostává dovnitř ke studenější zmrzlině.
(M. Rojko)   >>>