FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

936) Fahrenheitova teplotní stupnice28. 08. 2003

Dotaz: Od čeho se odvozuje teplotní stupnice Fahrenheintova. (Aleš Chaloupka)

Odpověď: Milý Aleši, v roce 1714 Fahrenheit sestrojil svůj první rtuťový teploměr. Byl přesnější než doposud používané lihové teploměry (rtuť má nižší teplotní roztažnost). Teploměr se mohl také používat pro větší rozsah teplot - Fahrenheit se snažil najít vhodnou teplotní stupnici pro běžná měření teplot, které se vyskytují na Zemi (např. meteorologická měření). Pro svou teplotní stupnici stanovil tyto hlavní body:
96° F - teplota zdravého lidského těla
0° F - teplota eutektické směsi ledu, vody a salmiaku.
Stupnici mezi těmito body rozdělil dvakrát po 12 dílech a každý z nich na 4 dílky - stupně. Původně odpovídalo 30° F teplotě tání ledu a 90° F normální teplotě lidského těla. Tyto teploty byly později změněny na 32° F (tání ledu) a 96° F (teplota lidského těla). Teplota 90° F totiž odpovídá 32,2° C a to není příliš "zdravé tělo". Později byla tato teplota díky přesnějšímu měření posunuta na 98,6° F. Fahrenheitova teplotní stupnice se používá dodnes hlavně v USA.
(M.Urbanová)   >>>  

937) Hmotnost auta, které převáží ptáky25. 08. 2003

Dotaz: V nákladním voze (např. skříňová Avie) jsou na bidle ptáci. Když automibil s ptactvem, které v klidu sedí zvážíme a porovnáme s naměřenou hodnotou poté, co ptáci uvnitř vzlétli, bude hmotnost této uzavřené soustavy : a) nižší , b) vyšší, c) stejná. Předpokládám, že hmostnost vozu bude stále stejná, ale nemám dostatek argumentů. (Stanislav.Oliva)

Odpověď: Podle principu akce a reakce bude při chaotickém poletování ptáků tíha ávie stejná (u hmotnosti je to zcela samozřejmé, mic tam nepřibylo). Ale v okamžiku, když ptáci najednou vylétli nahoru z klidu, kdy seděli, byla během jejich zrychleného pohybu vzhůru tíha trochu větší. Je to stejné, jako byste vy v té ávii vyskočil vzhůru. Rozdíl v tom, že vy se odrážíte jen nohama od podlahy a ptáci i od vzduchu není rozhodující.
(M.Rojko)   >>>  

938) Achilles a želva24. 08. 2003

Dotaz: Jsou-li dvě vozidla jedoucí za sebou a zadní vozidlo jede rychleji, než vozidlo před ním, každodenní zkušenost říká, že je přední vozidlo dříve či později předjeto. Nicméně, přední vozidlo nestojí a tak když se do stejného bodu dostane vozidlo rychlejší, to pomalejší je již o kus dál a tak neustále dokola ve stále kratších intervalech. Jak se tedy mohou vozidla předjet? (Martin Holub)

Odpověď: To, co se ptáte, je z historie známo jako paradox Achilla a želvy (Achilles je rychlejší vozidlo, ale vyběhl později, želva je pomalejší, dobíhané vozidlo). Ty dílčí intervaly mezi nimi se stále zkracují a pokud Achilles i želva se pohybují rovnoměrně, pak se zkracují geometrickou řadou. Ta má konečný součet, třebaže má nekonečně mnoho členů. Součet dílčích intervalů udává právě vzdálenost, po které Achilles želvu dohoní. V tom okamžiku mají oba stejnou polohu. Poté tedy už běží Achilles vepředu a želva ho (marně) dobíhá.
(J.Obdržálek)   >>>  

939) Dráha rovnoměrně zrychleného pohybu23. 08. 2003

Dotaz: 1) Můj dotaz je velmi primitivní, kde se ve vzorci s=1/2.a.t.t (dráha, zrychlení, čas) vzalo číslo 1/2? (Interpid)

Odpověď: Zkuste si vynést do grafu závislost rychlosti nějakého rovnoměrně zrychleného pohybu na čase. Dráha takového pohybu je rovna obsahu plochy pod grafem. Obsah trojúhelníka umíte jistě spočítat je to 1/2.v.t = 1/2.a.t2.
(M.Urbanová)   >>>  

940) Smykové tření22. 08. 2003

Dotaz: Jak to, že širší pneumatiky znamenají větší smykové tření? Ve škole se přece učíme, že smyková třecí síla nezávisí na velikosti stykové plochy (F=mgf). Jak to tedy je? (Kamil)

Odpověď: Mezi pneumatikami a vozovkou nejde při normální jízdě před smykem o smykové tření ale tření statické, kde třecí síla je součinem mgf limitována, ale není až do kritického momentu dosažena. Nezávislost na styčné ploše není absolutní. Pneumatiky závodních vozů se na silnici "lepí" .
(M.Rojko)   >>>