FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

957) Libra14. 07. 2003

Dotaz: Potřebuju poradit. Mám danou zátěž 2,25 lbs a potřebuju ji převést na gramy. (Sláva)

Odpověď: Uvedená jednotka hmotnosti je libra, převodní vztah mezi ní a kilogramem je: 1 kg = 2,20462 lb. Tedy 2,25 lb = 1,02058 kg = 1020,6 g.
(M.Urbanová)   >>>  

958) Koule se zředěným plynem12. 07. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, na jakém principu pracuje taková skleněná koule, ve které je nějaký zařič). Po dotknutí na sklo se objeví ze zářiče paprsek elektrické energie fialové barvy. (Martin)

Odpověď: To asi spíš míníte kouli se zředěným plynem (snad to jde i s He nebo Ar při atmosférickém tlaku), v jejímž středu je elektroda napájena vysokofrekvenčním napětím (např. z Teslova transformátoru). Když na kouli nesaháte, teče náboj ze střední elektrody na povrch koule prostřednictvím výbojů v plynu náhodně, když ruku přiblížíte, nabídnete mu lepší vodič a výboje jdou směrem k ruce. Kdybyste si ji chtěl například koupit, pak zde máte jeden z inzerátů http://www.generationstore.com/noname2.html , tady zase návody na hraní si http://van.hep.uiuc.edu/van/demos/Plasma%20Ball/Plasma%20Ball.htm. Na webu se najdou i návody, klíčové slovo je "plasma ball" ...
(J.Dolejší)   >>>  

959) Pneumatiky a tření01. 07. 2003

Dotaz: Kamarád má názor, že širší pneumatiky na vozidle zvyšují tření a tudíž jsou více kluzké na vozovce, nežli pneumatiky užší. Je tento názor správný? (Pavel)

Odpověď: Tření mezi pneumatikou a vozovkou, přesněji třecí síla, kterou působí vozovka na pneumatiku je hnací silou automobilu (vyprovokovanou samozřejmě motorem). Větším třením se samozřejmě snižuje nebezpečí skluzu (smyku). Proto jsou pneumatiky závodních automobilů širší než je obvyklé u běžných aut a jsou přilnavější a proto se rychle opotřebovávají a musí být během jednoho závodu měněny.
(M.Rojko)   >>>  

960) Stabilita při jízdě na kole27. 06. 2003

Dotaz: Co je fyzikální podstatou stability při jízdě na kole? Je nesporným faktem, že udržet rovnováhu na kole při jízdě, a to i při velmi malých rychlostech, je daleko snazší než v klidu, tedy při nulové rychlosti. Na druhé straně otáčivý moment samotných kol jízdního kola při malých rychlostech, výše zmíněných, bude asi docela malý. Podílí se na zvýšení otáčivého momentu kol jízdního kola i hmotnost cyklistů nebo stačí našemu mozku malý otáčivý moment samotných kol na překonání problému s rovnováhou? (Ales Vetesnik)

Odpověď: Příčinou je vlastnost roztočeného kola, které, pokud na něj nepůsobí síly, udržuje osu své rotace stále ve stejném směru a nemění ani rychlost. Tato vlastnost roztočeného kola, jakýsi “odpor” ke změně způsobu rotace trochu připomíná setrvačnost puku letícího po ledě, který na rovném ledě prakticky nemění směr a velikost rychlosti svého pohybu, pokud na něj ovšem nepůsobí síla - např. hokejka brankáře. Jestliže u puku mluvíme o jeho setrvačnosti, u roztočeného kola bychom asi mohli mluvit o “rotační setrvačnosti”.
Celý článek o stabilitě na jízdním kole si přečtete zde .
(M.Rojko)   >>>  

961) Fatamorgána27. 06. 2003

Dotaz: Já bych se chtěla zeptat, jak vzniká fatamorgána? (monika)

Odpověď: Vzduch i v plném slunečním světle se nezahřívá přímo světlem, které skrz něj prochází, ale nepřímo, o látky, které světlo pohlcují, tím se zahřejí a od nich se zahřeje i vzduch. Těsně nad prohřátým povrchem země (v našich podmínkách úplně stačí asfaltová silnice rozpálená sluncem) se tedy velice zahřeje vzduch, roztáhne se, zřídne a má nižší index lomu než ten chladnější nad ním. Při přechodu světelného paprsku letícího šikmo dolů ze studeného do teplého vzduchu se tedy paprsek láme od kolmice, tj. stává se méně šikmým a může se tak i otočit směrem vzhůru. To ovšem znamená, že hledíce do dáli na zem, vidíte nikoli zem, ale oblaka - resp. zdá se vám, že je na silnici kaluž vody, na které by se to světlo odráželo. Když ovšem přijedete blíž, vidíte, že se žádná kaluž nekoná a že je tam země vyprahlá stejně jako vy...
(J.Obdržálek)   >>>