Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!
nalezeno 170 dotazů obsahujících »elektric«
118) Vodiče tepla
22. 01. 2003
Dotaz: Potřebovala bych zjistit nějaké zajímavosti o vodičích tepla. (Michaela)
Odpověď: Milá Michaelo, tak jako jistě znáte elektrické vodiče a izolanty, jsou i tepelné
vodiče a
izolanty. Pro porovnání různých materiálů z hlediska jejich
tepelné vodivosti, používáme jednu fyzikální veličinu tzv. tepelnou vodivost. V následující
tabulce ji máte uvedenu pro několik materiálů. Čím vyšší je číslo u tep. vodivosti, tím lépe vedou materiály teplo.
materiál
tep. vodivost [W/m.K]
beton
1,5
cihla
0,7
dřevo
0,2
měď
395
mosaz
106
ocel
50
olej
0,16
oxid uhličitý
0,014
pěnový polystyrén
0,06
sklo
0,8
voda
0,6
vodík
0,174
vzduch
0,024
Nebo si můžete sama vyzkoušet tepelné vodivosti některých materiálů.
Vezměte si kus měděného nebo ocelového drátu, kousek hliníku (např. lžičku) a skleněnou trubičku. Jeden konec vemte do ruky a druhý strčte do plamene svíčky. Co Vás začne hřát do prstů nejdřív?
Na webu můžete najít spoustu zajímavých článků, stačí do vyhledávače napsat příslušné heslo, které Vás zajímá.
Nebo mi upřesněte, co Vás zajímá.
Dotaz: Potřeboval bych nějaký obsáhlejší text do referátu o tom, jak funguje a z
čeho se skládá reproduktor. (Honza)
Odpověď: Milý Honzo, reproduktory převádí elektrické signály na slyšitelný zvuk. Schéma
jednoduchého reproduktoru najdete na stránce -
http://sweb.cz/sout.mev/repro1.htm .
Teorie o nich je velmi široká. Nejlepší bude, když si do webovského vyhledávače
napíšete heslo
"reproduktor" a vyberete si z uvedených stránek. Mailem Vám celý referát
nepošlu. Zajímavé stránky, které jsem našla já:
http://otokar.troja.mff.cuni.cz/vyuka/sylaby/OFY016/F2001/FIALAJAN.DOC -
záznam zvuku a jeho reprodukce
Pokud chcete do referátu přidat něco obecně o akustice, podívejte se na
stránku - http://www.steiner.cz/david/akustika/,
http://www.hifimarket.cz/shop/slovnik.asp - sem do vyhledávače napište
opět reproduktor a "vypadnou" Vám jednotlivé druhy reproduktorů s krátkou
charakteristikou.
V Odpovědně Fyzwebu se pak můžete dočíst v jedné z odpovědí o účinnosti
reproduktoru.
Dotaz: Chtěl bych vás požádat o informace o Charlesu A. de Coulombovi.
(Jiří Müller)
Odpověď:
Milý Jirko,
Charles Auguste de Coulomb (1736 - 1806) byl francouzský fyzik, který položil základy vědy o elektřině a objevil některé její zákony.
Roku 1784 sestavil torzní váhy (též coulombovy váhy) pro měření malých
sil. Změřil velikost síly, kterou na sebe působí dva bodové elektrické
náboje. Dokázal, že elektrický náboj se ukládá na povrchu vodiče. Zavedl
pojmy magnetický moment a polarizace elektrického náboje. Coulombův zákon
je základním zákonem elektrostatiky, experimentálně byl zjištěn Ch.A.
Coulombem roku 1785. Byl po něm pojmenován Coulombmetr, měřící
elektrostatický náboj, dále jeho jméno nese základní jednotka elektrického
náboje - coulomb.
Coulomb je elektrický náboj, který proteče vodičem při stálém proudu 1
ampéru za dobu 1 sekundy (někdy se používá ampérsekunda).
Dotaz: Prosím o přesnou formulaci a následné vysvětlení Coulombova zákona.
(Markéta Lukešová)
Odpověď: Milá Markéto,
Coulombův zákon "říká", že velikost elektrické síly působící mezi dvěma
bodovými náboji je přímo úměrná součinu jejich velikostí a nepřímo úměrná
druhé mocnině jejich vzdálenosti. Matematický vztah: F = k.|Q1.Q2|/r2,
kde k je konstanta úměrnosti, která je závislá na tvaru pole a na
prostředí, ve kterém elektrické pole působí. k = 1/4.pi.epsilon, epsilon
je tzv. permitivita daného prostředí.
Základy o elektrickém poli se můžete dočíst například na stránce -
http://sweb.cz/radek.jandora/f13.htm , nebo v jakékoli středoškolské
učebnici fyziky.
Dotaz: Chtěla bych Vás poprosit, jestli byste mi nemohli napsat něco o spalovacích
motorech-vznětových nebo zážehových. Mám mít totiž do školy referát a vůbec
nevím, kde mám sehnat nějakě infornace.
Prosím, máme mít do hodin fyzikální výuky referát o benzínovém motoru. Potřebovala bych
odkazy na nějaké www stránky. (Terezie V., Lenka D.)
Odpověď: Milá Terezie, srdcem každého automobilu je motor. Podstatnou činností motoru je
rozpínání horkého plynu. Hořením paliva se chemická energie mění v teplo,
tím se plyn ohřívá a jeho rozpínání je využito k pohonu stroje.
Během let vznikly různé typy motorů - parní, plynové a elektrické.
Spalovací motor je tepelný stroj, ve kterém se spaluje palivo uvnitř stroje,
narozdíl od strojů s vnějším spalováním (např. parní stroj.). Další informace
potřebné pro Váš referát se dočtete například na stránkách: vývoj spalovacích motorů -
http://doprava.odpady.cz/pisprace/starsi/prejzova.doc,
simulace pohybu spalovaciho motoru - http://home.pf.jcu.cz/~vanicek/vyuka/cabrisemp/motorbig.htm