FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 125 dotazů obsahujících »fyzikální«

78) Fyzikální teorie01. 04. 2003

Dotaz: Zajímalo by mne, jak fyzikové vidí svůj obor z hlediska jistoty tvrzení, které podávají. Př.: fyzik vysloví zákon, a "dokáže" ho experimentem, dostane za něj třeba nějakou cenu. A pak mu to někdo vyvrátí. Smůla. Chyba je v tom, co to je "dokázat". V každé aparatuře může být zrnko prachu. Je tedy ve fyzice nutný princip výstavby teorií, dle hesla: "Co není vyvráceno, je pravdivé."? V matematice je všechno jinak: "Co není dokázáno, nesmí být přijímáno jako pravdivé." (Uhlík Jan)

Odpověď: Následující odpověď bude obsahovat mé chápání věci, jednotliví fyzikové se budou určitě trochu lišit. Já si myslím, že fyzikové nevyslovují zákony, které by posléze dokazovali. To dělají leda učitelé. Fyzikové se dívají kolem sebe, často s pomocí více či méně rafinovaných experimentálních zařízení, a snaží se výsledky svého pozorování vyjádřit v co nejsrozumitelnější podobě, související s nějakou interpretací, nejlépe s vnitřně konzistentní teorií, která popisuje co nejširší okruh jevů. Podstatnou vlastností dobré teorie je, že nejen vysvětluje již pozorované jevy, ale že také předpovídá nové. Hledání těchto předpovězených nových jevů se chápe jako nástroj k možnému vyvrácení dané teorie, resp. zvýšení její věrohodnosti. Fyzikální teorii totiž nelze dokázat, jen vyvrátit. Teorie, které se osvědčily, mají statut toho nejlepšího, co v dané chvíli máme a mohou být velmi užitečné, i když časem se může objevit hlubší pohled.
(J.Dolejší)   >>>  

79) Metody měření rychlosti světla31. 03. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, jaké jsou metody měření rychlosti světla ve vakuu. (Robert Fiala)

Odpověď: Klasické jsou metody optické. Při koherentním světle vytvoříme interferenční obrazce ze dvou paprsků, z nichž jeden proletí měřenou vzdálenost (případně vícekrát po odrazu na zrcadle). Uvážíte-li vlnovou délku světla, je zřejmé, že jde o měření velice citlivá a přesná. Uvažujete-li o ověřování teorie relativity, pak uvažte, že můžete k měření použít také světlo mimozemských zdrojů; světlem hvězd získáváte zdroj, který se vůči Vám pohybuje s rychlostí v průběhu roku proměnnou o + - 30 km/s (oběžná rychlost Země kolem Slunce. Také můžete měřit rychlost radiových vln (což je rovněž elektromagnetické vlnění).
Pro přesný popis interferometrů doporučuji speciální literaturu z fyzikální optiky.
(J.Obdržálek)   >>>  

80) Elektrolýza v citrónu27. 03. 2003

Dotaz: Mám dvě otázky. První se týká elektrolýzy, která probíhá v rozříznutém citrónu za pomoci Cu a Zn elektrody (pokus ZŠ). Zajímalo by mě, jaké reakce probíhají uvnitř citrónu.
Dál bych ráda věděla něco bližšího o působení rezistorů v el. obvodu. Pokud předpokládám, že el.proud je proud elektronů, jakým způsobem rezistor proud zmenší? Domnívám se, že nějakým (mě neznámým) způsobem "pohlcuje" volné elektrony. Mohli byste napsat něco bližšího? (M.Vaněčková)

Odpověď: 1. Funkce galvanického článku je založena na přechodu iontů kovu elektrod do elektrolytu. V daném případě se vytvářejí zřejmě soli kyseliny citrónové, případně další i složitější organické soli. Článek by pracoval i s vodním roztokem NaCl, jak to předváděl Alessandro Volta v roce 1800. Sestavil řadu kovů podle rostoucího kontaktního potenciálu a podle této rady lze vybrat materiály pro galvanické články. Napětí naprázdno by mělo tedy záviset jen na materiálu elektrod, kontaktní potenciál je obrazem elektronové struktury atomu. Kvalita článku, tedy jeho vnitřní odpor a tím i svorkové napětí při odběru proudu, závisí pak na elektrolytu. Jak lze článek krátkodobě zatížit, jak je odolný proti samovybíjení je zase další technologický problém. Dnešní články jsou výsledkem intenzívních snah fyzikálních chemiků a mají stále menší rozměry a dávájí stále větší výkony. Hodně v této oblasti, myslím, pracuje Ústav fyzikální chemie a elektrochemie J. Heyrovského AV ČR.
2. Proud ve vodiči je výsledkem vzájemného působení mezi elektrony a zejména mezi elektrony a atomy materiálu. Ohmův zákon ve svém prostém tvaru skrývá v sobě složité mechanismy těchto interakcí. Elektrony jako částice s elektrickým nábojem by se v elektrickém poli měly pohybovat se stále rostoucí rychostí, tedy rovnoměrně zrychleně. Skutečnost, že proud se za velmi krátký čas (řádově 10-14 s) ustálí na stacionární (časově neproměnné) hodnotě, je důsledek právě těchto interakcí. V kovech v pokojových teplotách převládá rozptyl elektronů na atomech (nebo iontech) kmitajících kolem rovnovážných poloh. Čím větší je teplota, tím více atomy kmitají a tím je odpor kovů větší. V nízkých teplotách se uplatní rozptyl elektronů na nepravidelnostech mřížky (různé atomy ve slitinách), poruchách mřížky (vakance, dislokace, hranice zrn) a je proto teplotně nezávislý. Odpor kovů tedy v nízkých teplotách neklesne k nule ale k nějaké teplotně nezávislé hodnotě. Výjimku tvoří supravodiče, v nichž proud vedou spárované elektrony - kuperony, které efektivně s mřížkou neinteragují a odpor tedy klesne na čistou nulu. V polovodičích závisí odpor především na množství nositelů náboje - elektronů nebo děr, které mají dostatečnou tepelnou energii k překonání energetické bariéry zakázaného pásu energií. Odpor polovodičů s rostoucí teplotou klesá.
Elektrony tedy v rezistoru ztrácejí energii, kterou předávají mřížce atomu, která se tím zahřívá. Říká se tomu Jouleův jev a Jouleovo teplo. Takhle topí přímotopy a hřeje i žárovka, kromě svícení, což je jiná forma přemeny energie elektronů. Elektrické náboje se nemohou nikde ztrácet, platí zákon zachování náboje.
(Doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.)   >>>  

81) Pohybující se nabité částice17. 03. 2003

Dotaz: Hlavou mi vrtá následující myšlenkový pokus:
Mám elektricky nabitou částici, která se řítí prostorem - jde o rovnoměrný přímočarý pohyb - a která tedy kolem sebe generuje magnetické pole. Mám druhou částici, která si to šine kousek od té první, jakoby ruku v ruce, stejným směrem a rychlostí. Protože je taky nabitá, nachází se v magnetickém poli té první částice a pohybyje se - je to jasné, bude na ni působit magnetická síla (samozřejmě na tu první taky, jenom opačná). Ale ouha: Volím souřadný systém na jedné z částic - jde o rovnoměrný přímočarý pohyb, takže mohu - a najednou tu sice jsou dvě nabité částice, ale pohyb nikde, takže ani magnetizmus nikde. Spor! Někde jsem udělal chybu, o tom není pochyb, ale kde? (Jakub Herout)

Odpověď: Milý kolego, to je dobře, že Vám tyhle otázky vrtají hlavou. A určitě vrtaly i generacím před Vámi, protože otázka, jak se změní popis fyzikálního systému, když si přesednu z jedné soustavy do druhé, je velmi přirozená a velmi stará. Ve Vašem speciálním případě nahlíženo ze soustavy, ve které se částice pohybují, vidíte proudy a magnetické síly (ale taky byste měl uvážit elektrostatické síly, když máte náboje), ze soustavy, ve které jsou částice klidné, vidíte jen elektrostatickou sílu. Mohl byste taky do svých myšlenkových pokusů přidat další náboje, abyste například dostal neutrální drát s proudem. Vhodným nástrojem pro popis těchto jevů je tenzor elektromagnetického pole, který v sobě zahrnuje intenzity magnetického i elektrického pole a definovaným způsobem se transformuje při přechodu mezi soustavami (při relativistických transformacích). Chce si to konkrétně vyzkoušet, podrobněji je to napsáno v téměř jakékoli knize o teorii elmag. pole, jedna z nich je i na webu: http://www.plasma.uu.se/CED/Book/.
(J.Dolejší)   >>>  

82) Vzlet a přistání letadla14. 03. 2003

Dotaz: Chtěl bych se zeptat, jak probíhá vzlet a přistání dopravního letadla z fyzikálního hlediska? (Tomáš Kohout)

Odpověď: Standardní letadlo je zkonstruované tak, že při letu dostatečnou rychlostí jeho křídla při vhodném úhlu mezi tětivou křídla a nabíhajícím vzduchem vyvozují dostatečný vztlak pro to, aby se letadlo udrželo ve vzduchu. Větší vztlak má "křivější" křídlo s větší plochou více vztyčené proti nabíhajícímu vzduchu. Proto se letadlo rozjíždí s vysunutými vztlakovými klapkami (zvětší plochu i zakřivení křídla), při dostatečné rychlosti pilot zvedne nos letadla, čímž mají křídla větší úhel náběhu a celé letadlo se vznese. Poté, co rychlost stoupne, je možné klapky zasunout a podélným sklonem letadla a tahem motoru regulovat rychlost letu a stoupání. Vydejte se na letiště a pozorujte, pak si doma nainstalujte letový simulátor a cvičte to sám. Přistání probíhá obráceně - uberete plyn, klesáte, vytáhnete klapky a podvozek, nad dráhou zastavíte klesání tak, že zvětšíte úhel náběhu a s vytrácející se rychlosti dosednete. Opět to chce cvičení.
(J.Dolejší)   >>>