FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 125 dotazů obsahujících »fyzikální«

87) Vodiče tepla22. 01. 2003

Dotaz: Potřebovala bych zjistit nějaké zajímavosti o vodičích tepla. (Michaela)

Odpověď: Milá Michaelo, tak jako jistě znáte elektrické vodiče a izolanty, jsou i tepelné vodiče a izolanty. Pro porovnání různých materiálů z hlediska jejich tepelné vodivosti, používáme jednu fyzikální veličinu tzv. tepelnou vodivost. V následující tabulce ji máte uvedenu pro několik materiálů. Čím vyšší je číslo u tep. vodivosti, tím lépe vedou materiály teplo.

materiál tep. vodivost [W/m.K]
beton 1,5
cihla 0,7
dřevo 0,2
měď 395
mosaz 106
ocel 50
olej 0,16
oxid uhličitý 0,014
pěnový polystyrén 0,06
sklo 0,8
voda 0,6
vodík 0,174
vzduch 0,024

Nebo si můžete sama vyzkoušet tepelné vodivosti některých materiálů. Vezměte si kus měděného nebo ocelového drátu, kousek hliníku (např. lžičku) a skleněnou trubičku. Jeden konec vemte do ruky a druhý strčte do plamene svíčky. Co Vás začne hřát do prstů nejdřív?
Na webu můžete najít spoustu zajímavých článků, stačí do vyhledávače napsat příslušné heslo, které Vás zajímá. Nebo mi upřesněte, co Vás zajímá.
(M.Urbanová)   >>>  

88) Spalovací motor08. 01. 2003

Dotaz: Chtěla bych Vás poprosit, jestli byste mi nemohli napsat něco o spalovacích motorech-vznětových nebo zážehových. Mám mít totiž do školy referát a vůbec nevím, kde mám sehnat nějakě infornace.

Prosím, máme mít do hodin fyzikální výuky referát o benzínovém motoru. Potřebovala bych odkazy na nějaké www stránky. (Terezie V., Lenka D.)

Odpověď: Milá Terezie, srdcem každého automobilu je motor. Podstatnou činností motoru je rozpínání horkého plynu. Hořením paliva se chemická energie mění v teplo, tím se plyn ohřívá a jeho rozpínání je využito k pohonu stroje. Během let vznikly různé typy motorů - parní, plynové a elektrické. Spalovací motor je tepelný stroj, ve kterém se spaluje palivo uvnitř stroje, narozdíl od strojů s vnějším spalováním (např. parní stroj.). Další informace potřebné pro Váš referát se dočtete například na stránkách: vývoj spalovacích motorů - http://doprava.odpady.cz/pisprace/starsi/prejzova.doc, simulace pohybu spalovaciho motoru - http://home.pf.jcu.cz/~vanicek/vyuka/cabrisemp/motorbig.htm
(M.Urbanová)   >>>  

89) Éter?18. 11. 2002

Dotaz: Chtěl bych se zeptat, zda je dnes považován za fyzikálnío negramota někdo, kdo uznává hypotetický éter, který by vysvětloval jak relativistické jevy (dilataci času a přírůstek hmotnosti v závislosti na rychlosti atd), tak problém tzv. zánikového rudého posuvu, kdy se kvasar vzdaluje rychlostí 4,3c a není třeba složitě měnit Hubbleovy rovnice. Že se nepodařilo éter experimentálně prokázat, může být také tím, že hmotnost jeho částice je řádově 10^-24. (Ondřej Loptar)

Odpověď: Za správnou otázku nepovažuju to, kdo je fyzikální negramot, ale jaké hypotézy byly již ověřeny či vyvráceny. Éter ve smyslu konce předminulého století asi vyvrácen byl, vákuum má ovšem netriviální vlastnosti a do jisté míry se na ně můžete dívat jako na "éter". Upřesněte, jaké teorie máte přesně na mysli a obrátíme se na kolegy, kteří mají k relativitě a astrofyzice blíže.
(J.Dolejší)   >>>  

90) Označení fyz. veličin 214. 11. 2002

Dotaz: Zodpovídali jste dotaz, z jakých slov pocházejí zkratky pro označení fyzikálních veličin. Zajímaly by mě i jiné, například: dráha, elektrický proud, el. napětí, odpor. (Alena Nováková)

Odpověď: Milá Aleno, pro dráhu se ve fyzice používá více značek, s, l, d apod. d - by mohlo být z názvu "distance", ale jistě to nevím. El. proud je angl. electric current, napětí - voltage, odpor - rezistance - R. Někdy značka neodpovídá názvu, záleží na tom, kdo začal označení první používat. Někdy už bylo odpovídající písmenko používáno pro označení jiné fyzikální veličiny, tak se muselo vybrat jiné. Nemusíte v tom hledat žádnou přesnou normu.
Snad Vám toto vysvětlení stačí, ale ještě se poptám, jestli v tom opravdu není nějaky fígl a dám Vám vědět.
(M.Urbanová)   >>>  

91) Tachometr v letadle24. 10. 2002

Dotaz: Na jakém principu funguje ukazatel rychlosti v letadle, tj. na základě čeho (vzdáleností, otáček, ...) ukazuje ručička tachometru správnou okamžitou rychlost? (Jiří Janda)

Odpověď: Klasický ukazatel je napojen na tzv. Pitotovu trubici a ukazuje relativní rychlost letadla vůči okolnímu vzduchu. (Samozřejmě že v případě větru to není rychlost vůči Zemi, ale zato je to to podstatné pro sílu, která letadlo nese.) Pitotova trubice je vlastně manometr ukazující rozdíl tlaků na dvou koncích trubice - jeden vyúsťuje na špici letadla tak, že ústí je v rovině kolmé ke směru letu, druhé ústí je "tečné" - v rovině, která obsahuje směr letu letadla. Podrobnější fyzikální výklad si najdete v každé učebnici fyziky v partii o aerodynamice nebo hydrodynamice.
Moderní ukazatele měří polohu a rychlost letadla elektronicky - přijímá se signál pozemských radiolokačních stanic resp. se vysílá signál vlastní a měří se signál odražený. Jeho frekvence je vlivem Dopplerova jevu posunuta v závislosti na vzájemné rychlosti letadla a odrážejícího objektu. Za zmínku stojí, že moderní navigační systémy už musejí používat při výpočtu teorii relativity, aby měření rychlosti a zjištění polohy letadle bylo po delším letu tak přesné, jak vyžaduje bezpečnost provozu.
(J.Obdržálek)   >>>