FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 365 dotazů obsahujících »jev«

265) Barva Slunce při západu29. 04. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, proč dochází při západu Slunce ke změně jeho barvy. Je to v rámci optiky, lom světla, poloha Země, apod.? (Pavlína)

Odpověď: Je to především tím, že světlo od Slunce nad obzorem Země prochází podstatně tlustší vrstvou vzduchu. Počítejte se mnou: Země má poloměr cca 6400 km, atmosféra (která stojí za řeč), je cca 10 km nad Zemí. Namalujte si náčrtek: představte si dvě soustředné kružnice s poloměry 640 a 641. Paprsek kolmý k vnitřní kružnici (povrch Země) projde 1 dílek, zatímco paprsek tečný projde x, kde podle Pythagorovy věty 6402 + x2 = 6412. Z toho dostanete odhadem x = 36. Při západu Slunce se tedy podstatně více projeví rozptyl a pohlcování, které je pro modré světlo větší, než pro červené. (Naopak obloha, kde právě není Slunce, je modrá - to je to světlo rozptýlené na prachu a hlavně na fluktuacích hustoty ve vyšších vrstvách atmosféry.) To, že Slunce při západu vidíte placaté, je dáno ohybem světla. (Udělejte si zase obrázek.)
(J.Obdržálek)   >>>  

266) Kdo vynalezl dalekohled?28. 04. 2003

Dotaz: Kdo vynalezl dalekohled? (Tereza)

Odpověď: Vlastnost čoček a zrcadel zvětšovat a zmenšovat předměty znali učenci už ve starověku, ale první dalekohled objevil až holandský optik - mistr brýlařský Jan Lippershey. Jednou se úplnou náhodou podíval u okna jednou čočkou na druhou a s úžasem zjistil, že se k němu kovový kohout, kterého uviděl za oběma čočkami na věži kostela, přiblížil. Rychle upevnil skla do trubky a 2. listopadu 1608 oznámil svůj vynález.
O objevu holandského optika se náhodou dozvěděl Galileo Galilei a den nato navrhl konstrukci dalekohledu. Jeho první dalekohled z roku 1609 zvětšoval pouze třikrát, dalekohled sestrojený o rok později už 23 krát. S jeho pomocí objevil Galilei Jupiterovy měsíce, skvrny na Slunci a hory na Měsíci a podepřel správnost heliocentrického systému. Protože se o vynález dalekohledu mimo Lippersheye hlásí i další Holanďané říká se mu většinou holandský nebo taky Galileův.
(M.Urbanová)   >>>  

267) Elektrická a magnetická síla23. 04. 2003

Dotaz: V učebnici pro ZŠ je otázka: Na jaká tělesa působí elektrická a na jaká tělesa působí magnetická síla? Zajímá mě, jak by na tuto otázku měla znít správná odpověď podaná tak, aby tomu žáci porozuměli. (Lucie Pelikánová)

Odpověď: Víte, když se někdo takhle kategoricky ptá, obvykle očekává nějakou jednoduchou odpověď, obvykle tu, kterou má tazatel právě na mysli. Já bych řekl s velkým rizikem, že to přesně nevystihuji, že elektrická síla působí na tělesa, která nesou nějaký elektrický náboj (no ono skoro všechna tělesa nesou velké náboje obou znamének, ale tyto náboje jsou vykompenzované a projeví se jen přebytky, také může působit síla v nehomogenním poli na dielektrikum, které je sice navenek neutrální, ale díky polarizaci se jeden náboj projeví na jedné straně a druhý na druhé a tak může být výsledná síla nenulová ....)
Magnetická síla nejsnáze pozorovatelná působí na tělesa z materiálu jako železo, kobalt, nikl a jejich různých sloučenin, tzv. ferromagnetik. Slabší leč pozorovatelná síla působí i na jiné materiály, na smyčky s proudem atd.
Na ZŠ by podle mého názoru mělo jít především o získání jistých zkušeností a jejich vcelku elementární shrnutí - když budu třít PET láhev o svetr, tak se může přitahovat nebo odpuzovat s jinou lahví, říkáme tomu, že jsme třením láhev nabili ... Když si vezmu do ruky magnet z chňapky, tak ovlivní blízký kompas a udrží se na ocelovém plechu ...
Tohle všechno se dá těžko srovnat do jedoduché odpovědi, jde-li o konkrétní školní problém, pak je třeba odseparovat dva aspekty: 1) co mají děti pochopit a 2) co asi chce slyšet příslušný pedagog.
(J.Dolejší)   >>>  

268) Hod mincí14. 04. 2003

Dotaz: Chtěl bych znát váš názor na tento pokus v hodu s jednou mincí. Při x pokusech padne určité maximum, které se v dalších pokusech opakuje. Např. 10x za sebou padne panna nebo orel tzn. stejná řada nikdy nepřesáhne 10 hodů. Dejme tomu, že řada 10-ti orlů (maximum) padne v 1000 pokusech 50x. Na konci každé řady se zastavíme a minci půjčíme osobě, která o našem pokusu nic neví s tím, že zapíše výsledek svého hodu po každém půjčení. Tzn. druhá osoba má vždy jen jeden hod, výsledných 50 hodů tvoří řada 50-ti orlů! Druhá osoba má při prvním pokusu 50% šanci že padne to či ono tzn. že by se mělo jednat o normální průběh, ovšem výsledek tomu neodpovídá. Pokud se v pokusu vyskytují dvě mince, výsledek je pro mně ještě nepochopitelnější. (Tomáš)

Odpověď: Vycházejme z toho, že při házení mincí jde opravdu o náhodný proces: stejně snadno padne "panna" anebo "orel" (je podivuhodné, jakou trvanlivost v úslovích mají reálie z doby více než před sto lety!) Náhodnost (s rovnoměrným rozložením) znamená, že pravděpodobnost je při každém hodu právě 1/2, a to NEZÁVISLE na tom, co padlo kdykoli před tím. Jestliže tedy předáte minci k házení kamarádovi v pečlivě vybraném okamžiku, kdy právě padla po desáté "panna" , pak váš kamarád má stále přesně stejnou šanci hodit "pannu" nebo "orla". Můžete namítnout, že hodí-li pannu, nastal jev s pravděpodobností 1/2048 = 1/211. Ale hodí-li orla, nastane jev se stejnou pravděpodobností: 1/2048=1/1024 . 1/2, kde 1/1024 je pravděpodobnost, že mu padla 10 krát po sobě panna a 1/2 je pravděpodobnost, že padne orel. V obou případech ovšem do pravděpodobnosti započítáváte svůj příspěvek - výběr série 10 panen (která má onu pravděpodobnost 1/1024). Situace s dvěma mincemi je v principu opravdu přesně stejná, neuvažujte o ní, dokud si nerozeberete tento příklad.
Možná to lze stáhnot asi takto: Pokud by váš přítel svým hodem dovršil věc velmi nepravděpodobnou, ale pokud vy jste se před tím postaral o zajištění hlavní části té nepravděpodbnosti, pak to není nic tak zvláštního. Taky ještě uvažte, která z uvedených posloupností je pravděpodobnější:
P P P P P P P P P P P
P P P P P P P P P P O
P P O P O O P O P P O
Samozřejmě, všechny tři jsou přesně stejně nepravděpodobné - 1/2048. Myslí-li si někdo, že poslední posloupnost je pravděpodobnější, pak se mýlí.
Mýlí se nejspíš tím, že vyhodnocuje nikoli dané posloupnosti, ale obecnější formulace, totiž že z jedenácti hodů je 11 panen (1 možná posloupnost)
10 panen, 1 orel (11 možných posloupností)
6 panen, 5 orlů (462 možných posloupností).
(J.Obdržálek)   >>>  

269) Bronz14. 04. 2003

Dotaz: Kdy byl objeven bronz? (Petra)

Odpověď: Bronz byl vynalezen kolem roku 3000 př. n.l. v Mezopotámii jako slitina 75-95% mědi a 5-25% cínu. Bronz měl lepší tavitelnost než čistá měď. Poměř cínu (později arzénu) ovlivňoval tvárnost a tvrdost při dalším zpracování.
(M.Urbanová)   >>>