FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 365 dotazů obsahujících »jev«

267) Elektrická a magnetická síla23. 04. 2003

Dotaz: V učebnici pro ZŠ je otázka: Na jaká tělesa působí elektrická a na jaká tělesa působí magnetická síla? Zajímá mě, jak by na tuto otázku měla znít správná odpověď podaná tak, aby tomu žáci porozuměli. (Lucie Pelikánová)

Odpověď: Víte, když se někdo takhle kategoricky ptá, obvykle očekává nějakou jednoduchou odpověď, obvykle tu, kterou má tazatel právě na mysli. Já bych řekl s velkým rizikem, že to přesně nevystihuji, že elektrická síla působí na tělesa, která nesou nějaký elektrický náboj (no ono skoro všechna tělesa nesou velké náboje obou znamének, ale tyto náboje jsou vykompenzované a projeví se jen přebytky, také může působit síla v nehomogenním poli na dielektrikum, které je sice navenek neutrální, ale díky polarizaci se jeden náboj projeví na jedné straně a druhý na druhé a tak může být výsledná síla nenulová ....)
Magnetická síla nejsnáze pozorovatelná působí na tělesa z materiálu jako železo, kobalt, nikl a jejich různých sloučenin, tzv. ferromagnetik. Slabší leč pozorovatelná síla působí i na jiné materiály, na smyčky s proudem atd.
Na ZŠ by podle mého názoru mělo jít především o získání jistých zkušeností a jejich vcelku elementární shrnutí - když budu třít PET láhev o svetr, tak se může přitahovat nebo odpuzovat s jinou lahví, říkáme tomu, že jsme třením láhev nabili ... Když si vezmu do ruky magnet z chňapky, tak ovlivní blízký kompas a udrží se na ocelovém plechu ...
Tohle všechno se dá těžko srovnat do jedoduché odpovědi, jde-li o konkrétní školní problém, pak je třeba odseparovat dva aspekty: 1) co mají děti pochopit a 2) co asi chce slyšet příslušný pedagog.
(J.Dolejší)   >>>  

268) Hod mincí14. 04. 2003

Dotaz: Chtěl bych znát váš názor na tento pokus v hodu s jednou mincí. Při x pokusech padne určité maximum, které se v dalších pokusech opakuje. Např. 10x za sebou padne panna nebo orel tzn. stejná řada nikdy nepřesáhne 10 hodů. Dejme tomu, že řada 10-ti orlů (maximum) padne v 1000 pokusech 50x. Na konci každé řady se zastavíme a minci půjčíme osobě, která o našem pokusu nic neví s tím, že zapíše výsledek svého hodu po každém půjčení. Tzn. druhá osoba má vždy jen jeden hod, výsledných 50 hodů tvoří řada 50-ti orlů! Druhá osoba má při prvním pokusu 50% šanci že padne to či ono tzn. že by se mělo jednat o normální průběh, ovšem výsledek tomu neodpovídá. Pokud se v pokusu vyskytují dvě mince, výsledek je pro mně ještě nepochopitelnější. (Tomáš)

Odpověď: Vycházejme z toho, že při házení mincí jde opravdu o náhodný proces: stejně snadno padne "panna" anebo "orel" (je podivuhodné, jakou trvanlivost v úslovích mají reálie z doby více než před sto lety!) Náhodnost (s rovnoměrným rozložením) znamená, že pravděpodobnost je při každém hodu právě 1/2, a to NEZÁVISLE na tom, co padlo kdykoli před tím. Jestliže tedy předáte minci k házení kamarádovi v pečlivě vybraném okamžiku, kdy právě padla po desáté "panna" , pak váš kamarád má stále přesně stejnou šanci hodit "pannu" nebo "orla". Můžete namítnout, že hodí-li pannu, nastal jev s pravděpodobností 1/2048 = 1/211. Ale hodí-li orla, nastane jev se stejnou pravděpodobností: 1/2048=1/1024 . 1/2, kde 1/1024 je pravděpodobnost, že mu padla 10 krát po sobě panna a 1/2 je pravděpodobnost, že padne orel. V obou případech ovšem do pravděpodobnosti započítáváte svůj příspěvek - výběr série 10 panen (která má onu pravděpodobnost 1/1024). Situace s dvěma mincemi je v principu opravdu přesně stejná, neuvažujte o ní, dokud si nerozeberete tento příklad.
Možná to lze stáhnot asi takto: Pokud by váš přítel svým hodem dovršil věc velmi nepravděpodobnou, ale pokud vy jste se před tím postaral o zajištění hlavní části té nepravděpodbnosti, pak to není nic tak zvláštního. Taky ještě uvažte, která z uvedených posloupností je pravděpodobnější:
P P P P P P P P P P P
P P P P P P P P P P O
P P O P O O P O P P O
Samozřejmě, všechny tři jsou přesně stejně nepravděpodobné - 1/2048. Myslí-li si někdo, že poslední posloupnost je pravděpodobnější, pak se mýlí.
Mýlí se nejspíš tím, že vyhodnocuje nikoli dané posloupnosti, ale obecnější formulace, totiž že z jedenácti hodů je 11 panen (1 možná posloupnost)
10 panen, 1 orel (11 možných posloupností)
6 panen, 5 orlů (462 možných posloupností).
(J.Obdržálek)   >>>  

269) Bronz14. 04. 2003

Dotaz: Kdy byl objeven bronz? (Petra)

Odpověď: Bronz byl vynalezen kolem roku 3000 př. n.l. v Mezopotámii jako slitina 75-95% mědi a 5-25% cínu. Bronz měl lepší tavitelnost než čistá měď. Poměř cínu (později arzénu) ovlivňoval tvárnost a tvrdost při dalším zpracování.
(M.Urbanová)   >>>  

270) Mikrovlnná trouba04. 04. 2003

Dotaz: Někde jsem slyšel, že první mikrovlnné trouby prý neměly otočný talíř, takže jídlo se nemohlo prohřívat rovnoměrně. Nechce se mi tomu však věřit, protože podle mě by taková potravina nebyla dost dobře poživatelná. Proto se chci zeptat, je-li tomu tak, popřípadě, kde bych našel o tomto problému nějaké informace!?? (Petr)

Odpověď: Milý Petře, když jsem napsal do googlovského okénka slova "microwave oven history", objevily se tisíce odkazů, z nichž už první byl docela zajímavý. Bádání o tom, kdy se objevil otočný talíř, jsem nepodnikl, to nechám na vás. Ale chci komentovat nepoživatelnost potravin. Vlnová délka mikrovln z trouby je asi 12,5 cm, tj. kmitny stojatého vlnění jsou vzdálené 6 cm, jak můžete zjistit, když do trouby s vyjmutým talířem dáte kus chleba. Takže by stačilo onu potravinu po chvíli obrátit, posunout atd., aby se zredukovala možnost horkých a studených míst kousek od sebe. Pokud na webu najdete dokonalé komentáře, pošlete nám adresu, zveřejníme.
(J.Dolejší)   >>>  

271) Piezoelektrický zapalovač03. 04. 2003

Dotaz: Zajímalo by mne, jaké napětí a proud bych naměřil u piezoelektrického zapalovače. Dále bych rád věděl, jestli tento jev funguje i opačně. V případě že ano, zajímala by mne závislost napětí a proudu na délkové roztažnosti. (Lukáš)

Odpověď: Piezoelektrický krystal může poskytnout vysoké napětí, podle délky jiskry se domnívám, že alespoň 10 - 15 kV. Jako zdroj proudu však neposlouží. Poskytuje jen krátký impulz malého proudu. Po přiložení vysokého napětí se krystal smrští, ovšem v rozměru maximálně milimetrů. Piezoelektrická konstanta křemene je asi 10-9 m/V, u BaTiO3 je patrně největší, asi 10-7m/V.
Piezoelektrické krystaly se používají například k posuvu hrotu atomových řádkovacích mikroskopů, kde posuvy jsou srovnatelné se vzdálenostmi atomů, tedy desetin nanometrů.
(Doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.)   >>>