FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 365 dotazů obsahujících »jev«

339) Posuvný proud08. 07. 2002

Dotaz: Můj dotaz souvisí s Maxwellovými rovnicemi - není mi jasné co přesne si mám představit pod posuvným proudem, který Maxwell doplnil do rovnice formulující zákon celkového proudu (kromě toho že díky němu mají rovnice obecnou platnost-tedy platí ve všech polích). A proč je možné ho vyjádřit jako parciální derivaci vektoru elektrické indukce podle času? Pak by mě ještě zajímalo, jestli byla rychlost světla určena poprvé řešením z maxwellových rovnic odvozené vlnové rovnice pomocí permeability a permitivity, nebo pomocí nějakého experimentu. (Petr Pokorný)

Odpověď: Milý pane kolego, možná Vás trochu zklamu, ale takový je život. Třeba ani není nic, co by bylo nutno si "představit". Představa pomůže, ale je vždycky jen jistým modelem, který něco podstatného znázorní, ale něco jiného zakryje nebo naopak přidává něco, co v reálu není. Budete-li svému mladšímu synovci vysvětlovat Vy, co je to elektřina a elektrický proud, asi řeknete něco jako "Elektrony jsou jako malí zelení mužíčci, co pobíhají uvnitř drátů a orientují se tam, kam je zrovna tlačíme vnějším napětím. A to napětí je, jako kdybychom tu trubici zvedli tam, kde má být napětí větší. A ti mužíčci nemůžou zmizet, (takže pro ně platí rovnice kontinuity), navíc je v obvyklých podmínkách ani nemůžeme nějak podstatněji stlačit k sobě, a proto elektrický okruh je vždycky uzavřený, má-li opravdu téci proud I." Jenomže to není tak docela pravda, protože když nabíjíte kondenzátor, tak okruh není uzavřený - obě desky jsou přece odděleny izolátorem! No ale doplníme-li člen Ip (posuvný proud) ke členu I, tak se jím elektrický proud uzavře. To samo o sobě by bylo dobrým důvodem k zavedení. Ale lze i potvrdit, že takto zavedený proud Ip má i všechny další vlastnosti "obyčejného" proudu, např. že vytváří magnetické pole. Proto ho také zavádíme. Říkáme mu ale raději "Maxwellův". To označení "posuvný" je z představ, že existuje všudypřítomný nevažitelný éter, jehož chvění se projevuje jako světlo, jehož vnitřní napětí je dáno elektrickým polem E a deformace (posunutí) se pak jeví jako elektrická indukce D (angl. Displacement = posunutí). Na posuvný proud se nenajde nějaký mechanický model. On totiž existuje i ve vakuu, kde není (z hlediska klasické elektrodynamiky) nic, co by se mohlo posouvat. Ale berme to jako fakt, že doplněním tohoto výrazu se nám náš starý známý proud "zacelí" - že to je právě to, co mu chybělo k dokonalosti. A proč je možné ho vyjádřit jako parciální derivaci vektoru elektrické indukce podle času? No to je právě ten výraz, který by nám chyběl pro rovnici kontinuity.
Rychlost světla byla nejprve změřena v dobách, kdy naoka o světle nebyla vůbec spojována s elektřinou a magneticmem. Až Weber vypočítal, že změny elektromagnetického pole by se měly šířit rychlostí, která se nápadně podobala rychlosti světla, a skvěle (tj. odvážně, ale pravdivě) z toho vydedukoval, že světlo je elektromagnetické povahy. Přečtete si o tom v učebnicích o historii fyziky.
(J.Obdržálek)   >>>  

340) Rozložení teploty atmosféry19. 06. 2002

Dotaz: Poraďte mi, prosím, jak vysvětlit žákům osmé třídy skutečnost, že ve vyšších vrstvách atmosféry je teplota pod bodem mrazu, přestože teplý vzduch stoupá vzhůru. A je-li to pro děti alespoň trohu pochopitelné, poraďte, jak vysvětlit rozložení teploty atmosféry v závislosti na výšce. (Tomáš Špaček)

Odpověď: Milý kolego, doporučoval bych žákům připomenout, že v atmosféře se směrem vzhůru zmenšuje tlak a hustota, díky tomu balón naplněný vodíkem nebo héliem, které mají při stejné teplotě menší hustotu než vzduch, může stoupat. Místo hélia nebo vodíku ale stačí balón naplnit teplým vzduchem, který má také menší hustotu než okolní studenější vzduch a balón opět může vzlétnout. Jestliže však tenhle teplý vzduch (v balónu nebo bez něj) stoupá do oblasti nižšího tlaku, pak se rozpíná, tím pracuje a pokud mu nepřivádíme teplo (např. tím, že bychom vzduch v balónu ohřívali hořáky, jak se to normálně dělá), chladne (pracuje na úkor své vnitřní energie). Tak sice teplý vzduch stoupá vzhůru, ale přitom chladne. Nejnižší vrstva atmosféry se ohřívá především od zemského povrchu ohřívaného slunečním zářením, je většinou promíchávána, taky v ní koluje vlhkost, co dělá mraky a prší. Proto je skutečná závislot teploty na výšce trochu složitější, než by odpovídalo zmíněnému chladnutí bubliny vzduchu při výstupu. Podívejte se se žáky na aktuální data na stránce http://www.chmi.cz/meteo/oap/graf_ptu.html
Další zajímavé jevy nastanou ve stratosféře (nad tropopausou, která je na dnešním výstupu asi ve 13,5 km a kde je teplota minimální) - tam je podstatná absorbce krátkovlnného záření (UV) ozónem, což nakonec způsobí ohřev, takže teplota do výšky kolem 50 km zase roste. Výše už teplota opět klesá, atmosféra je ale už tak řídká, že teplota spíš říká, jaká je střední rychlost molekul vzduchu než jakou teplotu bychom cítili, kdybychom tam na chvíli vylezli z rakety...
Graf závislosti teploty na výšce
(J.Dolejší)   >>>  

341) Chlazení elektrickým proudem19. 06. 2002

Dotaz: Na jakém principu je chlazení elektrickým proudem a nebo je to nějaký blud? (Marek)

Odpověď: Asi máte na mysli Peltierův jev, který je právě obrácený (doplňkový) k Seebockově jevu. Blud to tedy není, ale samozřejmě - něco za něco. Mějme uzavřený elektrický obvod tvořený materiály A a B. Zanedbejme ohmický odpor, tedy to, že jak v mase toho A i toho B se vyvíjí Joulovo teplo. Pak elektrický proud jdoucí v daném okamžiku jistým směrem projde jednak rozhraní AB, jednak (jinde) BA. Jedno z těchto rozhraní se pak trochu zahřívá, druhé se stejně tolik ochlazuje. Platí tedy i zákon zachování energie, i 2. td. zákon. V praxi jde o to, najít materiály (např. vhodný polovodič typu p a typu n, nebo bismut a železo), kde je tento jev dost velký a které přitom nemají moc špatnou vodivost - aby Joulovo teplo nakonec nepřekrylo to ochlazení. Ale ono je to vlastně úplně stejné, i když si vezmete z kuchyně elektrickou ledničku. I do ní vháníte elektrický proud, ona vám něco chladí (mrazák) - ale nutně něco jiného zahřívá (výparník vzadu). Takže tohle "něco za něco" máte i tady.(JO -19.6.2002)

Milý kolego, asi máte doma ledničku na elektriku, takže chlazení elektrickým proudem blud není. Spíše než standardní ledničku, kde elektřina pohání motor kompresoru a chladí se tak, že se pomocí stlačování a expanze chladícího média čerpá teplo zevnitř ven, jste měl asi na mysli možnost "přímého" chlazení. To je možné pomocí Peltierova jevu, kdy proud tekoucí přes spoj dvou kovů tento spoj v jednom směru ohřívá, v druhém chladí. Je to jev obrácený k termoelektrickému jevu, kde zahřívání jednoho spoje a chlazení druhého způsobuje proud v obvodu. Chladící články založené na Peltierově jevu jsou komerčně dostupné a pro některé aplikace se používají, např. se jimi dá chladit procesor. Zkuste se podívat na www na jméno Peltier.(JD -19.6.2002)

(J.Dolejší, J.Obdržálek)   >>>  

342) 4. skupenství07. 06. 2002

Dotaz: Jak by teoreticky vypadal fázový diagram obecné látky se zakreslaným 4. skupenstvím(plazma). (Karel)

Odpověď: Jakkoliv se říká, že plasma je čtvrté skupenství hmoty, nedá se to brát až tak dogmaticky. Je samozřejmě rozdíl mezi tím, jsou-li nejmenší částečky plynu navenek elektricky neutrální a působí na sebe na dálku nanejvýš dipól-dipólovou interakcí (o dva mocninné řády slabší než náboje), anebo je-li tvořen zápornými elektrony a kladnými ionty (neřkuli jen samotnými jádry, jako u vodíku). Jenomže tomu chybí to, co je podstatné pro fázový přechod, totiž náhlá, skoková změna fyzikálních veličin (např. měrný objem) při nepatrné změně teploty. Takže to je spíše něco jako rozmazaný fázový přechod. To ostatní si jistě doplníte sám: v pV diagramu bude stabilní oblast plasmatu ve vysokých teplotách (daleko od počátku), spíše při nízkých tlacích. Ovšem zase to neextrapolujte moc daleko. Při opravdu hodně vysokých teplotách (a tlacích) se vám nastartují termonukleární reakce, když hustotu budete zvyšovat dále, můžete dojít do stavu, kdy se začnou uplatňovat obecně relativistické jevy a nakonec vám vše zkolabuje do černé díry. Naopak půjdete-li s hustotou k nule, je otázka, co dělat se "systémem", kde máte třeba 1 částici na kubický kilometr (nebo světelný rok ...)
(J. Obdržálek)   >>>  

343) Dopplerův jev05. 06. 2002

Dotaz: Předpokládejme rovinu a na ní dva body 1 a 2 vzdálené např.100 m. V bodě 1 umístíme reproduktor, který bude vysílat tón např.1kHz. Bod 2 bude měřící bod (mikrofon a osciloskop). Jak se tento model bude chovat: 1.- za bezvětří 2.- povane-li vítr o rychlosti např.10m/s ze směru bodu 1 k 2 a naopak. Vím, že vítr by měl mít vliv na rychlost šíření zvuku, ale změní se tím pádem i frekvence? Komorní A na koncertu za větru nebude komorní A? Anebo to je zcela jinak? (Henryk Drobisz)

Odpověď: Za bezvětří se nic pozoruhodného neděje, přijímáte zvuk o stejné frekvenci s jakou je vysílán. Pokud vane vítr od mikrofonu k reproduktoru, pak moucha nesená větrem o rychlosti v se pohybuje k reproduktoru a slyší vyšší tón (vlnoplochy se z jejího pohledu nahustí) faktorem 1/(1-v/c) (pro vašich 10 m/s se frekvence zvasi asi o 3%). K mikrofonu v místě 2 se ale zvuk prodírá proti větru rychlostí c - v a tak tento mikrofon slyší nižší frekvenci než moucha (která se od něj vzdaluje) faktorem (1-v/c). Frekvence, kterou mikrofon zaznamenává, je tak ale stejná jako frekvence vysílaná - záleží jen na relativním pohybu reproduktoru a mikrofonu. Můžete to sám prozkoumat na vodní hladině, když budete pohybovat zdrojem a dívat se na frekvenci vln, které přijímáte. Další efekt je v intenzitě zvuku - když se dere proti větru, musí v pohybujícím se vzduchu urazit delší dráhu a více zeslábne (v přiblížení izotropního zdroje a bez tlumení klesá intenzita kvadraticky).
(J. Dolejší)   >>>