FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 365 dotazů obsahujících »jev«

79) Tepelně-izolační vlastnosti hliníkové fólie07. 08. 2007

Dotaz: Odráží-li např. alu-fólie teplo zpět do místnosti, funguje jakoby tepelná izolace; bude odrazný (a tedy tepelně-izolační) účinek podobný i když se bude odrazné fólie přímo dotýkat vrstva jiné hmoty? Má smysl dávat odraznou fólii pod malbu nebo omítku, pod vrstvu podlahového betonu, jako tepelnou izolaci, nebo naopak usnadní tepelnou vodivostí průnik tepla? (František Hybner)

Odpověď: Al-fólie odráží teplo šířící se zářením neboli sáláním, má tedy smysl především na povrchu (zdi, stropu, ...). S podložkou je v kontaktu zadní stranou, což odrazu na přední straně nevadí, projeví se to jen tím, že vlastní záření Al-fólie bude odpovídat vlastnímu záření podkladu (rovnost teploty). Ze studeného povrchu je záření menší než z teplejšího okolí; tento nedostatek záření z daného směru pociťujeme tím, že z něj "čiší chlad".

Uvnitř materiálu (zdi, podlahy, omítky) má Al-fólie smysl jen potud, pokud je tento materiál dostatečně prostupný pro sálání. Ta část energie přenesená původně sáláním, která se v něm pohltí, se totiž dále přenáší vedením a nebude fólií odrážena. Pro kvantitativní odpověď, kolik se tedy tepla odrazí (uspoří), by bylo nutno vědět, o jaký materiál konkrétně jde, a jak dalece je prostupný pro dlouhovlnné, tepelné záření.

Proti teplu šířícímu se vedením nepomůže, protože hliník výborně vede teplo vedením.

Teplo šířící se prouděním zastaví tím, že skrz souvislou Al-fólii nemůže žádná tekutina (přenášející teplo) proudit. Zde se ovšem neuplatní její materiál (hliník), ale její mechanická souvislost a tedy neprostupnost pro kapaliny a plyny.

(Jan Obdržálek)   >>>  

80) Barva zvuku03. 08. 2007

Dotaz: Chci se zeptat jak se projeví na zvukových vlnách barva zvuku ve skutečnosti a na grafu (Petr Zavadil)

Odpověď: Barva zvuku je dána obsahem vyšších harmonických a také obalovou křivkou. Nějak jednoduše to popsat nejde, nejlepší je použít vhodný program (třeba Goldwave) a podívat se na tentýž tón zahraný ladičkou (po eventuálním prvním "cinknutí" prakticky čistý základní tón, mírně tlumený) a na různé hudební nástroje, eventuálně i zpívaný tón. Čistý tón je zobrazen hladnou sinusoidou s pomalu se zmenšující amplitudou, tón "barevnější" má pestřejší, divočejší průběh.

Na druhou stranu, dva úplně různé průběhy mohou znít úplně stejně. Stačí si pustit dva čisté tóny s různým fázovým poměrem, třeba kvintu

sin 400t + 0,5 sin 800t
a porovnat s
sin 400t + 0,5 cos 800t.

Určitě Vám s tím poradí a pomůže Váš fyzikář na škole. Kdyby neměl čas, napište mi, a pošlu Vám hezký program vyvinutý na Západočeské univerzitě v Plzni, který na kombinaci několika málo prvních harmonických ukazuje necitlivost našeho ucha na fázové poměry, a jiný program (téhož původu), umožňující míchat, vidět a slyšet kombinaci až 30 harmonických.

(Jan Obdržálek)   >>>  

81) Zahubí nás výbuch supernovy?02. 08. 2007

Dotaz: Dobrý den, zajímalo by mě, v jaké vzdálenosti od naší sluneční soustavy by ještě mohla vybuchnout průměrná supernova, aby takovýto jev neohrozil život na Zemi. Za odpověď předem děkuji. S pozdravem Žáček (Jiří Žáček)

Odpověď: Odhaduje se, že pro život na Zemi by byl smrtící výbuch supernovy ve vzdálenosti méně než 30 světelných let. V současnosti se z potenciálních budoucích supernov nachází dostatečně blízko akorát hvězda Sírius (která je od nás nyní zhruba 9 světelných let daleko), než se však ze Síria v daleké budocnosti stane supernova, vzdálí se od nás - vlivem svého náhodného pohybu vůči Slunci - do bezpečné vzálenosti. Nelze však zcela vyloučit, že se ale zase jiná potenciální supernova v daleké budocnosti ke Sluneční soustavě naopak přiblíží.

(Jakub Jermář)   >>>  

82) Je rychlost světla základní konstantou?20. 07. 2007

Dotaz: Dobrý den, zajímalo by mě, zda dle nejnovějších poznatků je rychlost světla ve vakuu c stále považována za "nejkonstantnější konstantu" ve vesmíru. Pokud ano, existuje nějaké vysvětlení proč? (kromě poznatků na základě výsledků měření). Za odpověď předem děkuji Žáček (Žáček)

Odpověď: Veškeré jevy se fyzika pokouší vysvětlovat podle teorií, které za tímto účelem vytváří. Některé teorie se brzy ukáží jako nevhodné, neodpovídající realitě, jiné po dlouhou dobu dobře vystihují pozorované jevy a umožňují takové jevy vypočítat, předvídat. Mezi tyto (zatím?) "úspěšné" teorie patří mimo jiné i teorie relativity, která konstantnost rychlosti světla ve vakuu vyžaduje. A jelikož nám teorie relativity dobře slouží (což se využívá v mnoha aplikacích, typicky třeba u družicové navigace GPS), domníváme se, že konstantní rychlost světla ve vakuu skutečně patří mezi základní konstanty.

(Jakub Jermář)   >>>  

83) Co (ne)dělat při bouřce20. 07. 2007

Dotaz: Dobrý den, v srpnu se chystáme do chatového tábora. Mám strach, že bude bouřka.Není na té chatě totiž hromosvod, ale elektřina tam zabudovaná je. Jak se máme při bouřce chovat? Jaké by jsme měli dodržet pravidla? Děkuji za odpověď (Hanka)

Odpověď: Za bouřky není žádné místo absolutně bezpečné - jsou jen místa poměrně bezpečná (například dobře uzemněné zděné, kamenné nebo železobetonové budovy) nebo automobily s uzavřenou plechovou karosérií, a naopak místa vysloveně riziková (viz níže). Základní pravidlo je, že blesk si vždy hledá pro něj nejkratší a nejvodivější cestu do země. Proto nejčastěji zasáhne nejvyšší nebo nejlépe vodivé objekty v krajině. Nelze však na to absolutně spoléhat - často totiž nedokážeme odhadnout, jaká dráha je pro blesk nejvýhodnější. Obecně však platí, že za bouřky bychom se měli snažit vyvarovat situace, při které se staneme doslova hromosvodem (ať již z důvodu nejvyšší polohy v okolí či zvyšováním své vodivosti). Nebezpečnou se situace stává v okamžiku, kdy již vidíme jednotlivé blesky, akutní nebezpečí hrozí když již slyšíme i hřmění. Čím je doba mezi bleskem a zahřměním kratší nebo čím je hrom hlasitější, tím je riziko větší.

Za nejvíce rizikové lze považovat následující situace:
  • Pohyb osob v otevřené krajině nebo na jakémkoliv vyvýšeném místě; extrémně nebezpečným je pohyb na horském hřebeni a vrcholech hor.

  • Pobyt na vodní hladině (řek, přehrad, rybníků, jezer, moře) - jako plavec, v člunu, na lodi, surfovacím prkně, nafukovací matraci, ...

  • Pohyb v jakékoliv otevřené krajině, kdy máme u sebe jakékoliv větší kovové předměty (např. jízdní kola, deštníky, golfové hole, krosny s kovovou kostrou, zeměměřičské či fotografické stativy, ...) nebo se jich dotýkáme (např. pevné řetězy na horách).

  • Pobyt pod vzrostlejšími stromy. Pozor - některé nižší stromy mohou mít výrazně hlubší kořeny než třeba okolní vyšší smrky a díky tomu jsou výrazně vodivější. Za bouřky je tedy lepší vyvarovat se blízkosti jakýchkoliv vzrostlejších stromů, nejen těch nejvyšších !!!

  • Pobyt v blízkosti jakýchkoliv stožárů (nejen kovových!), sloupů veřejného osvětlení, a poblíž elektrického vedení.

  • Pobyt v/na jakýchkoliv otevřených vozidlech - sportovních, stavebních, či zemědělských, cyklistických kolech a motorkách.

  • Telefonování pevnými linkami (o to i v uzavřených chráněných místnostech), práce s počítačem (zpravidla je spojen nejen s elektrickou sítí, ale i s telefonní sítí přes modem) či jakýmikoliv elektrospotřebiči, připojenými k rozvodné síti.

  • Kontakt s vodou z vodovodu (mytí rukou či nádobí, sprchování, ...).
  • Pobyt pod skalním převisem, ve vchodu do jeskyně nebo jakékoliv šachty.

Pokud jsme v blízkosti bouřky, může být nebezpečným i pouhé vystupování z auta, zejména jsou-li pneumatiky a půda ještě suché. V okamžiku vystoupení se totiž můžeme stát "uzemněním" našeho auta a tím iniciovat blesk. Za mokra by toto riziko mělo být výrazně nižší.

Naopak, za relativně bezpečný lze považovat pobyt v bouřce v autě s uzavřenou plechovou karosérií (nikoliv tedy v kabrioletu - byť se zataženou střechou, nebo v trabantu) - samozřejmě s přihlédnutím k dalším rizikům uvedeným níže a za předpokladu přiměřeného snížení rychlosti jízdy. Stihneme-li to ještě před bouřkou, zatáhneme či demontujeme všechny externí antény (od rádia a mobilního telefonu), zatáhneme okénka a nedotýkáme se zbytečně kovových částí karosérie.

Pokud nás bouřka zastihne v otevřené krajině, snažíme se vyhledat co nejnižší polohy (údolí, úvozy, aj.) - musíme však zvážit riziko nečekaného přívalu vody (zejména v soutěsce nebo uzavřené rokli). Na vyvýšených místech zaujmeme co nejnižší polohu, nikoliv však v leže; zároveň se snažíme o co nejmenší kontakt našeho těla se zemí. Z tohoto důvodu je doporučována poloha v podřepu, avšak pokud možno na špičkách bot (otázkou však je, kdo tuto polohu vydrží delší dobu). Pokud jsme ve skupině, raději se rozdělíme a hlavně se nebudeme držet za ruce. Pokud by někdo ze skupiny byl náhodou zasažen bleskem, je tak větší naděje, že v okolí bude osoba schopná poskytnout první pomoc. Pokud budeme pohromadě, v těsné blízkosti, v případě zásahu bleskem budou zasaženi nejspíše všichni!

Výše uvedené zásady opatrnosti platí i tehdy, když se bouřka jeví jako relativně vzdálená (zejména po vydatných srážkách, kdy se nám zdá, že bouřka již odchází). Bezpečnostní pravidla bychom měli zachovat po dobu alespoň 20 až 30 minut od posledního blesku či zahřmění.

V případě zásahu a zranění člověka bleskem bývá nadějí pro zasaženého včasná první pomoc - zpravidla je nutná masáž srdce a umělé dýchání. Proto není zcela od věci si jejich zásady čas od času zopakovat...

Citováno zezdrojů CHMÚ (http://www.chmi.cz/torn/poznamky/bezpecnost.html)

(Jakub Jermář)   >>>