FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 117 dotazů obsahujících »nějaký«

70) Elektrická a magnetická síla23. 04. 2003

Dotaz: V učebnici pro ZŠ je otázka: Na jaká tělesa působí elektrická a na jaká tělesa působí magnetická síla? Zajímá mě, jak by na tuto otázku měla znít správná odpověď podaná tak, aby tomu žáci porozuměli. (Lucie Pelikánová)

Odpověď: Víte, když se někdo takhle kategoricky ptá, obvykle očekává nějakou jednoduchou odpověď, obvykle tu, kterou má tazatel právě na mysli. Já bych řekl s velkým rizikem, že to přesně nevystihuji, že elektrická síla působí na tělesa, která nesou nějaký elektrický náboj (no ono skoro všechna tělesa nesou velké náboje obou znamének, ale tyto náboje jsou vykompenzované a projeví se jen přebytky, také může působit síla v nehomogenním poli na dielektrikum, které je sice navenek neutrální, ale díky polarizaci se jeden náboj projeví na jedné straně a druhý na druhé a tak může být výsledná síla nenulová ....)
Magnetická síla nejsnáze pozorovatelná působí na tělesa z materiálu jako železo, kobalt, nikl a jejich různých sloučenin, tzv. ferromagnetik. Slabší leč pozorovatelná síla působí i na jiné materiály, na smyčky s proudem atd.
Na ZŠ by podle mého názoru mělo jít především o získání jistých zkušeností a jejich vcelku elementární shrnutí - když budu třít PET láhev o svetr, tak se může přitahovat nebo odpuzovat s jinou lahví, říkáme tomu, že jsme třením láhev nabili ... Když si vezmu do ruky magnet z chňapky, tak ovlivní blízký kompas a udrží se na ocelovém plechu ...
Tohle všechno se dá těžko srovnat do jedoduché odpovědi, jde-li o konkrétní školní problém, pak je třeba odseparovat dva aspekty: 1) co mají děti pochopit a 2) co asi chce slyšet příslušný pedagog.
(J.Dolejší)   >>>  

71) Poznáme z čeho energie vznikla?07. 04. 2003

Dotaz: Do turbíny proudí pára, která se získává ohřevem vody ve dvou kotlích. Jeden je vytápěn uhlím a druhý biomasou. Turbína roztáčí generátor a ten vyrábí elektřinu a ztrátové teplo se odvádí do chladicí věže. Umíme říci, z jaké energie (uhelné nebo z biomasy) je vyrobena elektřina a z jaké teplo. Je nějaký fyzikální zákon, který nám říká jak se vyrobená energie dělí? (Bruner)

Odpověď: Neumíme. Na energii není stopa po tom, jak vznikla. Konvertujete-li teplo na mechanickou práci (a posléze na elektřinu), pak jen víte, jaká je maximální účinnost.
(J.Dolejší)   >>>  

72) Elektrolýza v citrónu27. 03. 2003

Dotaz: Mám dvě otázky. První se týká elektrolýzy, která probíhá v rozříznutém citrónu za pomoci Cu a Zn elektrody (pokus ZŠ). Zajímalo by mě, jaké reakce probíhají uvnitř citrónu.
Dál bych ráda věděla něco bližšího o působení rezistorů v el. obvodu. Pokud předpokládám, že el.proud je proud elektronů, jakým způsobem rezistor proud zmenší? Domnívám se, že nějakým (mě neznámým) způsobem "pohlcuje" volné elektrony. Mohli byste napsat něco bližšího? (M.Vaněčková)

Odpověď: 1. Funkce galvanického článku je založena na přechodu iontů kovu elektrod do elektrolytu. V daném případě se vytvářejí zřejmě soli kyseliny citrónové, případně další i složitější organické soli. Článek by pracoval i s vodním roztokem NaCl, jak to předváděl Alessandro Volta v roce 1800. Sestavil řadu kovů podle rostoucího kontaktního potenciálu a podle této rady lze vybrat materiály pro galvanické články. Napětí naprázdno by mělo tedy záviset jen na materiálu elektrod, kontaktní potenciál je obrazem elektronové struktury atomu. Kvalita článku, tedy jeho vnitřní odpor a tím i svorkové napětí při odběru proudu, závisí pak na elektrolytu. Jak lze článek krátkodobě zatížit, jak je odolný proti samovybíjení je zase další technologický problém. Dnešní články jsou výsledkem intenzívních snah fyzikálních chemiků a mají stále menší rozměry a dávájí stále větší výkony. Hodně v této oblasti, myslím, pracuje Ústav fyzikální chemie a elektrochemie J. Heyrovského AV ČR.
2. Proud ve vodiči je výsledkem vzájemného působení mezi elektrony a zejména mezi elektrony a atomy materiálu. Ohmův zákon ve svém prostém tvaru skrývá v sobě složité mechanismy těchto interakcí. Elektrony jako částice s elektrickým nábojem by se v elektrickém poli měly pohybovat se stále rostoucí rychostí, tedy rovnoměrně zrychleně. Skutečnost, že proud se za velmi krátký čas (řádově 10-14 s) ustálí na stacionární (časově neproměnné) hodnotě, je důsledek právě těchto interakcí. V kovech v pokojových teplotách převládá rozptyl elektronů na atomech (nebo iontech) kmitajících kolem rovnovážných poloh. Čím větší je teplota, tím více atomy kmitají a tím je odpor kovů větší. V nízkých teplotách se uplatní rozptyl elektronů na nepravidelnostech mřížky (různé atomy ve slitinách), poruchách mřížky (vakance, dislokace, hranice zrn) a je proto teplotně nezávislý. Odpor kovů tedy v nízkých teplotách neklesne k nule ale k nějaké teplotně nezávislé hodnotě. Výjimku tvoří supravodiče, v nichž proud vedou spárované elektrony - kuperony, které efektivně s mřížkou neinteragují a odpor tedy klesne na čistou nulu. V polovodičích závisí odpor především na množství nositelů náboje - elektronů nebo děr, které mají dostatečnou tepelnou energii k překonání energetické bariéry zakázaného pásu energií. Odpor polovodičů s rostoucí teplotou klesá.
Elektrony tedy v rezistoru ztrácejí energii, kterou předávají mřížce atomu, která se tím zahřívá. Říká se tomu Jouleův jev a Jouleovo teplo. Takhle topí přímotopy a hřeje i žárovka, kromě svícení, což je jiná forma přemeny energie elektronů. Elektrické náboje se nemohou nikde ztrácet, platí zákon zachování náboje.
(Doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.)   >>>  

73) Síla větru20. 03. 2003

Dotaz: Rád bych znal nějaký opravdu jednoduchý vzorec pro výpočet síly větru působící třeba na nějaký billbord. Pro jednoduchý příklad uvedu rozměr 2x1 metr, který je umístěný ve výšce 3 m nad zemí v běžných podmínkách. (radek)

Odpověď: Pro odpor vzduchu pro běžné rychlosti větru a kolmém směru větru na desku by mohl být použit Newtonův vzorec:
Síla na bilbord (v newtonech) = 0,5 . odporový součinitel (asi 1,1 až 1,3) . plocha bilbordu (příčná plocha - v m2) . hustota vzduchu (1,27 kg/m3) . rychlost větru (v m/s) na druhou
Pro kruhový tvar desky je odporový součinitel trochu menší (cca 1,1) pro polokouli oblou stranou vpřed 0,3-0,4; dutou vpřed 1,35-1,4; kapkovitý tvar (trup letounu) 0,045 - 0,055.
(M.Rojko)   >>>  

74) Raketový motor17. 03. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, jesli byl již vynalezen nějaký nový motor, který by mohl sloužit k pohonu kosmických lodí. (pro pohyb v atmosféře a nebo ve vakuu) Zatím znám jen raketový a iontový motor. (Pažout)

Odpověď: Jiného se těžko něco najde, jediný rozumně možný princip je raketový - tj. něco házíte dozadu za sebe (tj. něčemu hmotnému udílíte zrychení dozadu), a aby se zachovala hybnost celého vašeho systému, tak vaše loď se urychluje dopředu.
Takto funguje raketa: hořením paliva vznikají plyny, ty jsou od rakety vrhány zpět, takže raketu to tlačí kupředu. (Tedy ne že by se "odstrkovala od vzduchu", jak si tu a tam někdo myslí.) Iontový motor je na úplně stejném principu, jenom namísto neutrálních plynů vypuzovaných velkou rychlostí danou chemickou reakcí jsou tam elektricky nabité ionty urychlované elektrickým polem. (Konstrukčně je to samozřejmě trošku složitější.)
Pokud se ale pohybujete po nějakých kolejích nebo v nějakém elektricky vodivém prostředí, tak jsou i jiné metody než kolečka. Už jste slyšel o housenkovém pohonu (magnetohydrodynamickém pohonu)? Jestli ne, tak si nalistujte str. 766 v učebnici FYZIKA, Halliday, Resnick, Walker. (vydalo VUTIUM a Prometheus, 2001).
(J.Obdržálek)   >>>