FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

136) Vznik ultrafialové záření17. 03. 2003

Dotaz: Potřebovala bych vysvětlit vznik ultrafialového a infračerveného záření. (Karolína Melicharová)

Odpověď: Milá Karolíno, je to vlastně jako vznik světla - jen trochu kratší nebo delší vlnová délka. Nejobvyklejším zdrojem je dostatečně rozehřátý předmět; infrazářič ani nemusí být tak rozpálený. Efektivnějším zdrojem jsou různé výbojky, kde se vytváří jen mnohem užší část spektra. Nízkotlaké dávají poměrně ostré čáry odpovídající přechodům elektronů mezi jednotlivými povolenými hladinami (chcete-li UV, použijte třeba rozšířenou rtuťovou), vysokotlaké dávají širší - pásové - spektrum, a mají větší účinnost. No a tu a tam může vzniknout příslušné záření i jinde při "přeměně energie" - jako třeba při některých chemických reakcích. Fluoreskující či fosforeskující látky zase mohou měnit záření dopadající na ně s jistou vlnovou délkou na záření s vlnovou délkou větší ("červenější").
(J.Obdržálek)   >>>  

137) Vzlet a přistání letadla14. 03. 2003

Dotaz: Chtěl bych se zeptat, jak probíhá vzlet a přistání dopravního letadla z fyzikálního hlediska? (Tomáš Kohout)

Odpověď: Standardní letadlo je zkonstruované tak, že při letu dostatečnou rychlostí jeho křídla při vhodném úhlu mezi tětivou křídla a nabíhajícím vzduchem vyvozují dostatečný vztlak pro to, aby se letadlo udrželo ve vzduchu. Větší vztlak má "křivější" křídlo s větší plochou více vztyčené proti nabíhajícímu vzduchu. Proto se letadlo rozjíždí s vysunutými vztlakovými klapkami (zvětší plochu i zakřivení křídla), při dostatečné rychlosti pilot zvedne nos letadla, čímž mají křídla větší úhel náběhu a celé letadlo se vznese. Poté, co rychlost stoupne, je možné klapky zasunout a podélným sklonem letadla a tahem motoru regulovat rychlost letu a stoupání. Vydejte se na letiště a pozorujte, pak si doma nainstalujte letový simulátor a cvičte to sám. Přistání probíhá obráceně - uberete plyn, klesáte, vytáhnete klapky a podvozek, nad dráhou zastavíte klesání tak, že zvětšíte úhel náběhu a s vytrácející se rychlosti dosednete. Opět to chce cvičení.
(J.Dolejší)   >>>  

138) Anomálie vody 214. 03. 2003

Dotaz: Co je to anomálie vody vím, ale nikde jsem nezjistila, které vlastnosti částic vody nebo které vnitřní síly ji způsobují. (Milada Otradovcová)

Odpověď: Nejde o nějaké nové síly, ale o to, že voda, tedy H2O, má zvláště příznivou strukturu pro tzv. vodíkové můstky.
Atom vodíku je sice pro chemickou vazbu jednomocný, ale - tak trochu jako záletník - dokáže vedle toho navázat i vazbu další, zvanou vodíkový můstek. Taková vazba je o hodně slabší než chemická, ale zase mnohem silnější než obecná vzájemná přitažlivost molekul (van der Waalsovy síly, daná tím, že i neutrální molekuly mají víceméně pevná a těžká kladná jádra a kolem nich záporné obláčky, které se vzájemným odpuzováním mohou přesunout nesymetricky, tím vytvořit z molekul elektrické dipóly, a ty už na sebe silově působí). Fluor, prvek sousední ke kyslíku, to vodíku také "toleruje", ale tam se to projeví tím, že vedle jednoduchého fluorovodíku HF je velmi stabilní i dimer (HF)2. Molekuly vody se naproti tomu vodíkovými můstky dynamicky spřádají do jakýchsi "sítí", a proto je za normálních teplot voda kapalná, proto je tolik různých struktur ledu apod.
Díky těmto "vnitřním propojením navíc", ne tak pevným, ale přesto výrazným, má voda anomálií mnoho: "obrácená roztažnost" mezi 0°C a 4°C, hustota ledu nižší než hustota kapaliny, klesání teploty tání ledu se zvyšujícím se tlakem, výrazně větší měrné teplo i skupenská tepla tání i varu než jiných kapalin apod. A především by měla být - podle své molekulové hmotnosti 18 - za obvyklých podmínek plynem, stejně jako fluorovodík, dvakrát těžší sulfan apod., a jak už bylo řečeno.
(J.Obdržálek)   >>>  

139) Změna počasí11. 03. 2003

Dotaz: Jak zavisí změna počasí na atmosferickém tlaku? (Pelcova)

Odpověď: Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Platí sice pravidlo, že při nízkém tlaku bývá obvykle oblačné počasí často se srážkami a v oblastech vysokého tlaku spíše malá oblačnost a beze srážek. Toto u anticyklon ale neplatí v chladné části roku, kdy se může vyskytovat nízká oblačnost a někdy i srážky ve tvaru mrholení. Ani změna tlaku vzduchu nemá přímou souvislost s počasím. Lze říci, že při stoupajícím tlaku bude tendence ke zlepšování počasí, při klesajícím naopak. Jinak je počasí dáno vlastnostmi vzduchových hmot, přechody atmosférických front a složitými dynamickými procesy, které v atmosféře probíhají a které nemusí mít přímou souvislost s hodnotou tlaku vzduchu.
(Doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.)   >>>  

140) Průjezd zatáčkou10. 03. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, jestliže sledujeme průjezd dvou motocyklů klopenou zatáčkou (jeden silnější, težší a druhý slabši, lehčí) za přibližně stejných podmínek, při stejných konstrukcích strojů (výška těžiště atd.), která z motorek projede rychleji? Při uvolnění tělesa na něj působí reakce podložky Fn, tíha G, odstředivá síla Fod, třecí Ft a valivý odpor V. Co vlastně způsobí, že motorka ze zatáčky nevyletí, je to jen tření? Která složka je rozhodující? (Lukáš)

Odpověď: Při rovnoměrně jízdě je rychlost průjezdu dána při stejném výkonu motorek jen odporem vzduchu a tedy by štíhlejší motocyklista jel rychleji nejen v zatáčce, ale vůbec při stejném plynu, kterým by krmil motorku.Samo zatáčení nemá na rychlost podstatný vliv.
K druhé otázce. K zatáčení je potřebná dostředivá síla. Při průjezdu zatáčkou rychlostí, na kterou je klopení konstuováno, roli dostředivé síly hraje vodorovná výslednice tíhové síly a tlakové síly silnice (na obrázku červená síla).
Při větší rychlosti jsou zvýšené nároky na dostředivou sílu. (pro daný poloměr zatáčky roste s druhou mocninou rychlosti) "pomoc ji poskytne tření, pokud na to stačí, když nestačí (je třeba náledí), tak spadne motocyklista na bok a nezatáčejíc letí ze zatáčky.
(M.Rojko)   >>>