FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

138) Anomálie vody 214. 03. 2003

Dotaz: Co je to anomálie vody vím, ale nikde jsem nezjistila, které vlastnosti částic vody nebo které vnitřní síly ji způsobují. (Milada Otradovcová)

Odpověď: Nejde o nějaké nové síly, ale o to, že voda, tedy H2O, má zvláště příznivou strukturu pro tzv. vodíkové můstky.
Atom vodíku je sice pro chemickou vazbu jednomocný, ale - tak trochu jako záletník - dokáže vedle toho navázat i vazbu další, zvanou vodíkový můstek. Taková vazba je o hodně slabší než chemická, ale zase mnohem silnější než obecná vzájemná přitažlivost molekul (van der Waalsovy síly, daná tím, že i neutrální molekuly mají víceméně pevná a těžká kladná jádra a kolem nich záporné obláčky, které se vzájemným odpuzováním mohou přesunout nesymetricky, tím vytvořit z molekul elektrické dipóly, a ty už na sebe silově působí). Fluor, prvek sousední ke kyslíku, to vodíku také "toleruje", ale tam se to projeví tím, že vedle jednoduchého fluorovodíku HF je velmi stabilní i dimer (HF)2. Molekuly vody se naproti tomu vodíkovými můstky dynamicky spřádají do jakýchsi "sítí", a proto je za normálních teplot voda kapalná, proto je tolik různých struktur ledu apod.
Díky těmto "vnitřním propojením navíc", ne tak pevným, ale přesto výrazným, má voda anomálií mnoho: "obrácená roztažnost" mezi 0°C a 4°C, hustota ledu nižší než hustota kapaliny, klesání teploty tání ledu se zvyšujícím se tlakem, výrazně větší měrné teplo i skupenská tepla tání i varu než jiných kapalin apod. A především by měla být - podle své molekulové hmotnosti 18 - za obvyklých podmínek plynem, stejně jako fluorovodík, dvakrát těžší sulfan apod., a jak už bylo řečeno.
(J.Obdržálek)   >>>  

139) Změna počasí11. 03. 2003

Dotaz: Jak zavisí změna počasí na atmosferickém tlaku? (Pelcova)

Odpověď: Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Platí sice pravidlo, že při nízkém tlaku bývá obvykle oblačné počasí často se srážkami a v oblastech vysokého tlaku spíše malá oblačnost a beze srážek. Toto u anticyklon ale neplatí v chladné části roku, kdy se může vyskytovat nízká oblačnost a někdy i srážky ve tvaru mrholení. Ani změna tlaku vzduchu nemá přímou souvislost s počasím. Lze říci, že při stoupajícím tlaku bude tendence ke zlepšování počasí, při klesajícím naopak. Jinak je počasí dáno vlastnostmi vzduchových hmot, přechody atmosférických front a složitými dynamickými procesy, které v atmosféře probíhají a které nemusí mít přímou souvislost s hodnotou tlaku vzduchu.
(Doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.)   >>>  

140) Průjezd zatáčkou10. 03. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, jestliže sledujeme průjezd dvou motocyklů klopenou zatáčkou (jeden silnější, težší a druhý slabši, lehčí) za přibližně stejných podmínek, při stejných konstrukcích strojů (výška těžiště atd.), která z motorek projede rychleji? Při uvolnění tělesa na něj působí reakce podložky Fn, tíha G, odstředivá síla Fod, třecí Ft a valivý odpor V. Co vlastně způsobí, že motorka ze zatáčky nevyletí, je to jen tření? Která složka je rozhodující? (Lukáš)

Odpověď: Při rovnoměrně jízdě je rychlost průjezdu dána při stejném výkonu motorek jen odporem vzduchu a tedy by štíhlejší motocyklista jel rychleji nejen v zatáčce, ale vůbec při stejném plynu, kterým by krmil motorku.Samo zatáčení nemá na rychlost podstatný vliv.
K druhé otázce. K zatáčení je potřebná dostředivá síla. Při průjezdu zatáčkou rychlostí, na kterou je klopení konstuováno, roli dostředivé síly hraje vodorovná výslednice tíhové síly a tlakové síly silnice (na obrázku červená síla).
Při větší rychlosti jsou zvýšené nároky na dostředivou sílu. (pro daný poloměr zatáčky roste s druhou mocninou rychlosti) "pomoc ji poskytne tření, pokud na to stačí, když nestačí (je třeba náledí), tak spadne motocyklista na bok a nezatáčejíc letí ze zatáčky.
(M.Rojko)   >>>  

141) Entalpie25. 02. 2003

Dotaz: Dočetla jsem se, že energie potřebná k rozkladu vody na kyslík a vodík je 241,9 kJ/mol, ale našla jsem i jiné hodnoty. Ráda bych věděla, zda je tato hodnota spávná a které aktivity člověka by tomu energeticky odpovídaly. (Jindřiška Drozenová)

Odpověď: V tabulkách lze najít "slučovací teplo", tedy entalpii*/ vztaženou na 1 mol látky za pokojové teploty (298,15 K) a atmosférického tlaku (101 325 Pa), pro nejrůznější látky - pozor ovšem na jejich stav, případně krystalovou modifikaci apod. Tak kapalná voda má slučovací teplo -285,830 kJ/mol, vodní pára téže teploty jiné, totiž -241,826 kJ/mol. Rozdíl mezi nimi připadá na výparné teplo, které musíme dodat kapalné vodě, aby se proměnila v páru téže teploty. Pro srovnání: uvádí se, že při spánku, trvajícím 1 hodinu vydají ženy 280 kJ, muži 310 kJ.
        Mimochodem právě velmi vysoké výparné teplo vody a její velká tepelná kapacita jsou odpovědné za to, že acetylenový plamen je teplejší než plamen etanový, i když má etam větší výhřevnost; při shoření 1 molu obou plynů vznikne z etanu (C2H6) mnohem víc vody než z acetylenu (C2H2).
*/   Pokud nevíte, co je to entalpie, tak zcela laicky: V systému s neproměnným objemem V (autokláv) zvyšuje dodané teplo vnitřní energii U, v systému s neproměnným tlakem p (otevřená zkumavka) zvyšuje dodané teplo entalpii H. Platí H=U+pV .
(J.Obdržálek)   >>>  

142) Od čeho jsou "čáry" za letadlem?17. 02. 2003

Dotaz: Můžete pomoci rozlousknout náš spor o to, "čím" vzniká viditelná čára za vysoko letícím letadlem (dejme tomu 8000 - 10000 m)? Jedni tvrdí, že turbulencemi (konce křídel, směrovka, motory apod.) druzí, že je to kondenzací spalin motorů za nízkých teplot ve velké výšče. (Daniel Selucký)

Odpověď: Milý Danieli, podle mého nejlepšího vědomí a svědomí to je díky spalinám a speciálně obsahu vody v nich. Turbulenci od konců křídel jsem nikdy na vlastní oči neviděl, ale je slyšet od přeletávajících letadel např. v Přední Kopanině, turbulence a horký vzduch za motory jsou vidět, když člověk sedí za křídlem a chce si něco z okénka vyfotit - pohled je pěkně rozostřený, nízké tlaky nad křídly při razentních obratech stíhaček při leteckých dnech jsou při vhodném počasí (vlhkosti) vidět jako obláčky, které se na chvilinku nad křídlem objeví...
(J.Dolejší)   >>>