FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

149) Princip ledničky19. 12. 2002

Dotaz: Potřebovala bych znát: princip ledničky a dělání vajíček ve vysoké nadmořské výšce. (Hronková Ilona)

Odpověď: Milá Ilono, lednička je tepelný stroj, který využívá cyklické stlačování a rozpínání plynu. Čím více plyn stlačíme, tím více se zahřeje a předá více tepla do okolí. Při rozpínání do původního stavu se naopak ochladí. Stlačování plynu probíhá mimo skříň ledničky a rozpínání uvnitř. Když si sáhnete na zadní stěnu ledničky, je tam trubička v mřížce, která pěkně hřeje. Aby lednička dobře chladila, nesmí stlačený plyn zůstat horký. Proto zadní část ledničky nezakrýváme, abychom umožnili ochlazování mřížky proudícím vzduchem.
Části ledničky: 1. kompresor - pumpa, která stlačuje chladící látku, ta se přitom ohřívá. 2. kondenzátor - potrubí, kde se zahřáté chladivo okolním vzduchem ochlazuje a zkapalňuje. 3. úzká trubička - škrtí proud chladiva deroucího se pod tlakem z kondenzátoru do výparníku. 4. výparník - je potrubí, v němž chladivo vře, rozpíná se a ochlazuje. Toto potrubí je omotané kolem krabice, ve které je v ledničce nejvíce zima.
Dříve se používaly v ledničkách jako chladivo freony, ty ale poškozují ozónovou vrstvu kolem Země, proto se dnes již nepoužívají. Pro teploty chlazení v rozmezí -25°C až 5°C se používají speciální plyny. Ty při rozpínání ve výparníku (při teplotě asi -25°C) vřou a při stlačování v kondenzátoru (při teplotě asi 55°C) zkapalňují. Zajímavost: První lednička byla zhotovena v roce 1834.
Nevím, co přesně myslíte děláním vajíček ve velké nadmořské výšce. Ve velké nadmořské výšce je nižší tlak vzduchu a při něm voda vře při nižší teplotě než je 100°C. Proto tam vajíčka začnou vařit rychleji než doma {za normálního atmosférického tlaku}. Ale protože vařící voda má nižší teplotu, musíme vajíčka vařit déle.
(M.Urbanová)   >>>  

150) Rychlost plachetnice09. 12. 2002

Dotaz: Může být rychlost plachetnice vyšší, než je rychlost větru, který ji pohání? Neuvažujeme situaci kdy pluje po proudu. (Martin)

Odpověď: Odpověď je principielně ANO. Při surfování to můžeme dobře pozorovat. Příklad: plachetnice pluje na východ s plachtou natočenou severovýchodním směrem, kolmo na severozápadní vítr. Při rychlosti plachetnice 10 m/s couvá plachta před větrem rychlostí 10/odmocnina ze dvou, tj asi 7 m/s. Fouká-li vítr rychlostí např. 8 m/s ještě pořád do lodi tlačí.

Rychlost lodi W může být větší než rychlost V větru. V nejjednoduším přiblížení, neuvažujeme ani situaci, kdy loď není kolmo k vodě, ani jevy z mechaniky kontinua při obtékání tělesa (tam, kde je těsně u tělesa rychlost obtékající tekutiny největší, tam je nejmenší tlak), ani roli odporu vody (která je samozřejmě značná). Snad by to šlo ukázat takto: Předpokládejme, že loď má mohutný kýl, třeba desku "napodél". Na loď působí odpor vody F1 při pohybu "podél" (ten budeme doufat, že je malý, deska "hladce prořezává" vodu) a jiný odpor F2, mnohem větší, při pobyhu "nabok" (deska před sebou hrne vodu). Dále na loď působí vítr; zjednodušme jeho působení na to, že "tlačí na loď ve svém směru" (tedy žádné sání při obtékání tam, kde je vysoká rychlost apod.). Vítr nepůsobí jen tehdy, je-li loď vůči vzduchu v klidu. Ovšem pokud by F1 byl zanedbatelný a F2 naopak tak velký, že by prakticky znamenal vazbu lodi na pohyb jen kupředu, pak by při úhlu fí mezi směrem větru a směrem "podél lodi" nepůsobila síla od větru na loď jen tehdy, kdyby byla složka rychlosti lodi do směru pohybu vzduchu právě rovna rychlosti větru. Celá rychlost lodi W by tedy musela být větší, než je rychlost větru V, aby pro rovnost složky platilo V=W.cos fí.
(M.Rojko, J.Obdržálek)   >>>  

151) Kaskadérský kousek06. 12. 2002

Dotaz: Jak vypočítám, jak daleko dopadne vůz, který se rychlostí v "odrazí" od rampy pod úhlem alfa. Chtěl bych počítat se všemy reálnými podmínkami, jako je odpor vzduch atd. Stačilo by nastínit princip výpočtu. (Radek)

Odpověď: Milý kolego, v prvním přiblížení to pojmete jako šikmý vrh. Posléze k tomu budete chtít přidat aerodynamiku, což nejlépe zvládnete tak, že si vezmete modýlek auta, budete ho ofoukávat v tunelu a měřit nejen jeho odpor, ale také vztlak. To asi nejlíp umí lidé ve VZLU v Letňanech. Zjištěná data zahrnete do výpočtu asi nejsnáze numericky. Potom byste se měl přesvědčit, že to funguje a že váš výpočet je realistický, což znamená s tím autem skutečně skákat a měřit jeho pohyb. To by s několika vhodnými kamerami, pomalovaným autem a správně naranžovaným pozadím neměl být problém. Pak už by váš program měl být schopen i snadno spočítat vlivy větru atd. a mohl byste ho prodat filmařům v Hollywoodu na návrh kasdérských scén.
(J.Dolejší)   >>>  

152) Hydrostatický tlak05. 11. 2002

Dotaz: Byl naměřen hydrostatický tlak ponorkou Batyskaf v hloubce 11034m? Jaká je jeho hodnota? (Petra Molová)

Odpověď: Milá Petro, hodnota hydrostatického tlaku v dané hloubce je přibližně 1,1.108 Pa. Hloubka moře se nejčasteji měří ultrazvukem nebo měřením tlaku vody a právě posledně jmenovaný je s největší pravděpodobností princip, jakým změřil velikost tlaku v 11 km i Batyskaf. Přesné technické detaily nevím.
Pro Vaši představu "různosti" tlaků: střed Slunce - 2.1016Pa, jehlový podpatek na podlahu - 1.106Pa, střed Země - 4.1011Pa, normální krevní tlak - 1,6.104Pa, největší tlak vyvinut v lab.- 1,5.1010Pa, největší vakuum vyvinuté v lab. - 10-12Pa.
(M.Urbanová)   >>>  

153) Tachometr v letadle24. 10. 2002

Dotaz: Na jakém principu funguje ukazatel rychlosti v letadle, tj. na základě čeho (vzdáleností, otáček, ...) ukazuje ručička tachometru správnou okamžitou rychlost? (Jiří Janda)

Odpověď: Klasický ukazatel je napojen na tzv. Pitotovu trubici a ukazuje relativní rychlost letadla vůči okolnímu vzduchu. (Samozřejmě že v případě větru to není rychlost vůči Zemi, ale zato je to to podstatné pro sílu, která letadlo nese.) Pitotova trubice je vlastně manometr ukazující rozdíl tlaků na dvou koncích trubice - jeden vyúsťuje na špici letadla tak, že ústí je v rovině kolmé ke směru letu, druhé ústí je "tečné" - v rovině, která obsahuje směr letu letadla. Podrobnější fyzikální výklad si najdete v každé učebnici fyziky v partii o aerodynamice nebo hydrodynamice.
Moderní ukazatele měří polohu a rychlost letadla elektronicky - přijímá se signál pozemských radiolokačních stanic resp. se vysílá signál vlastní a měří se signál odražený. Jeho frekvence je vlivem Dopplerova jevu posunuta v závislosti na vzájemné rychlosti letadla a odrážejícího objektu. Za zmínku stojí, že moderní navigační systémy už musejí používat při výpočtu teorii relativity, aby měření rychlosti a zjištění polohy letadle bylo po delším letu tak přesné, jak vyžaduje bezpečnost provozu.
(J.Obdržálek)   >>>