FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

150) Rychlost plachetnice09. 12. 2002

Dotaz: Může být rychlost plachetnice vyšší, než je rychlost větru, který ji pohání? Neuvažujeme situaci kdy pluje po proudu. (Martin)

Odpověď: Odpověď je principielně ANO. Při surfování to můžeme dobře pozorovat. Příklad: plachetnice pluje na východ s plachtou natočenou severovýchodním směrem, kolmo na severozápadní vítr. Při rychlosti plachetnice 10 m/s couvá plachta před větrem rychlostí 10/odmocnina ze dvou, tj asi 7 m/s. Fouká-li vítr rychlostí např. 8 m/s ještě pořád do lodi tlačí.

Rychlost lodi W může být větší než rychlost V větru. V nejjednoduším přiblížení, neuvažujeme ani situaci, kdy loď není kolmo k vodě, ani jevy z mechaniky kontinua při obtékání tělesa (tam, kde je těsně u tělesa rychlost obtékající tekutiny největší, tam je nejmenší tlak), ani roli odporu vody (která je samozřejmě značná). Snad by to šlo ukázat takto: Předpokládejme, že loď má mohutný kýl, třeba desku "napodél". Na loď působí odpor vody F1 při pohybu "podél" (ten budeme doufat, že je malý, deska "hladce prořezává" vodu) a jiný odpor F2, mnohem větší, při pobyhu "nabok" (deska před sebou hrne vodu). Dále na loď působí vítr; zjednodušme jeho působení na to, že "tlačí na loď ve svém směru" (tedy žádné sání při obtékání tam, kde je vysoká rychlost apod.). Vítr nepůsobí jen tehdy, je-li loď vůči vzduchu v klidu. Ovšem pokud by F1 byl zanedbatelný a F2 naopak tak velký, že by prakticky znamenal vazbu lodi na pohyb jen kupředu, pak by při úhlu fí mezi směrem větru a směrem "podél lodi" nepůsobila síla od větru na loď jen tehdy, kdyby byla složka rychlosti lodi do směru pohybu vzduchu právě rovna rychlosti větru. Celá rychlost lodi W by tedy musela být větší, než je rychlost větru V, aby pro rovnost složky platilo V=W.cos fí.
(M.Rojko, J.Obdržálek)   >>>  

151) Kaskadérský kousek06. 12. 2002

Dotaz: Jak vypočítám, jak daleko dopadne vůz, který se rychlostí v "odrazí" od rampy pod úhlem alfa. Chtěl bych počítat se všemy reálnými podmínkami, jako je odpor vzduch atd. Stačilo by nastínit princip výpočtu. (Radek)

Odpověď: Milý kolego, v prvním přiblížení to pojmete jako šikmý vrh. Posléze k tomu budete chtít přidat aerodynamiku, což nejlépe zvládnete tak, že si vezmete modýlek auta, budete ho ofoukávat v tunelu a měřit nejen jeho odpor, ale také vztlak. To asi nejlíp umí lidé ve VZLU v Letňanech. Zjištěná data zahrnete do výpočtu asi nejsnáze numericky. Potom byste se měl přesvědčit, že to funguje a že váš výpočet je realistický, což znamená s tím autem skutečně skákat a měřit jeho pohyb. To by s několika vhodnými kamerami, pomalovaným autem a správně naranžovaným pozadím neměl být problém. Pak už by váš program měl být schopen i snadno spočítat vlivy větru atd. a mohl byste ho prodat filmařům v Hollywoodu na návrh kasdérských scén.
(J.Dolejší)   >>>  

152) Hydrostatický tlak05. 11. 2002

Dotaz: Byl naměřen hydrostatický tlak ponorkou Batyskaf v hloubce 11034m? Jaká je jeho hodnota? (Petra Molová)

Odpověď: Milá Petro, hodnota hydrostatického tlaku v dané hloubce je přibližně 1,1.108 Pa. Hloubka moře se nejčasteji měří ultrazvukem nebo měřením tlaku vody a právě posledně jmenovaný je s největší pravděpodobností princip, jakým změřil velikost tlaku v 11 km i Batyskaf. Přesné technické detaily nevím.
Pro Vaši představu "různosti" tlaků: střed Slunce - 2.1016Pa, jehlový podpatek na podlahu - 1.106Pa, střed Země - 4.1011Pa, normální krevní tlak - 1,6.104Pa, největší tlak vyvinut v lab.- 1,5.1010Pa, největší vakuum vyvinuté v lab. - 10-12Pa.
(M.Urbanová)   >>>  

153) Tachometr v letadle24. 10. 2002

Dotaz: Na jakém principu funguje ukazatel rychlosti v letadle, tj. na základě čeho (vzdáleností, otáček, ...) ukazuje ručička tachometru správnou okamžitou rychlost? (Jiří Janda)

Odpověď: Klasický ukazatel je napojen na tzv. Pitotovu trubici a ukazuje relativní rychlost letadla vůči okolnímu vzduchu. (Samozřejmě že v případě větru to není rychlost vůči Zemi, ale zato je to to podstatné pro sílu, která letadlo nese.) Pitotova trubice je vlastně manometr ukazující rozdíl tlaků na dvou koncích trubice - jeden vyúsťuje na špici letadla tak, že ústí je v rovině kolmé ke směru letu, druhé ústí je "tečné" - v rovině, která obsahuje směr letu letadla. Podrobnější fyzikální výklad si najdete v každé učebnici fyziky v partii o aerodynamice nebo hydrodynamice.
Moderní ukazatele měří polohu a rychlost letadla elektronicky - přijímá se signál pozemských radiolokačních stanic resp. se vysílá signál vlastní a měří se signál odražený. Jeho frekvence je vlivem Dopplerova jevu posunuta v závislosti na vzájemné rychlosti letadla a odrážejícího objektu. Za zmínku stojí, že moderní navigační systémy už musejí používat při výpočtu teorii relativity, aby měření rychlosti a zjištění polohy letadle bylo po delším letu tak přesné, jak vyžaduje bezpečnost provozu.
(J.Obdržálek)   >>>  

154) Vyfukování Vetřelce z kabiny22. 10. 2002

Dotaz: Mám určitý objekt (např. dutou kouli), ve které je tlak p1 (např. p1=1 atmosféra). Tento objekt nechť se nachází ve vesmíru. A v určitém čase "otevřeme" (za nějakou dobu) otvor v tomto tělese tak, aby se mohly vyrovnat tlaky. Mohli byste mi uvést rovnici pomocí které se řídí takovéto proudění? Zajímalo by mě, jak tuhá musí být konstrukce, aby to vydržela? (dotaz je částečně inspirován filmem Vetřelci :-) (Petr Novak)

Odpověď: Pane kolego, mít těleso, které snese přetlak jedné atmosféry s náležitým otvorem je triviálíi, vyprázdněte standardní PET láhev a máte to. V počátečních fázích po otevření půjde o proudění plynu z místa s počátečním tlakem do vakua, platí na to sice standardní hydodynamické rovnice, ale v detailech to bude asi velmi složité, protože půjde o velmi nestacionární děj, bude hrát roli detailní aerodynamika toho otvoru, velmi pravděpodobně se tam objeví turbulence atd. Možná je to situace připomínající výstřel, kdy se plyny derou z hlavně. Až tlak poklesne, pak to přejde na problém difúze, který zase umějí vakuoví experti. Tedy jinak řečeno, Vaše otázka není ani tak na jednoduchou odpověď, ale na zevrubné studie. Možná byste mohl zkusit poslat mail do NASA a zeptat se, jestli mají detailní studie dehermetizace ISS po nárazu meteoritu atd.
(J.Dolejší)   >>>