Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!
nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«
155) Obloukový výboj
18. 10. 2002
Dotaz: Prosím mohli by jste mi blíže objasnit pojem obloukový výboj. Vím, že se jedná o sváření elektrickým proudem,ale nic bižšího o tom nevím.Zajímalo by mě na jakém principu pracuje. Kdo tento postup objevil a zavedl do praxe.Také by mě zajímalo další praktické využití obloukového výboje,jeho přednosti popřípadě jeho závady.
(Lucie Píšová)
Odpověď: Obloukový
výboj je typ samostatného výboje v plynech, který může
vzniknout v širokém oboru tlaků. Nejznámější je jeho
využití v obloukových lampách, kde tento výboj vzniká ve
vzduchu za atmosférického tlaku mezi dvojicí uhlíkových
elektrod. Nejdříve se elektrody musí dotknout a zahřát
joulovým teplem na dostatečně vysokou teplotu. Po jejich
oddálení výboj trvale hoří při relativně nízkém napětí
na elektrodách (20 - 50V).
ento typ výboje dříve sloužil jako intenzivní zdroj
světla ve velkých promítacích přístrojích a ve
světlometech. Dnes se pro tyto účely používají vysokotlaké
výbojky plněné xenonem. Obloukový výboj se nejčastěji
používá při bloukovém sváření kovů. Další informace se
můžete dočíst např. na stránkách: http://kdf-ls.karlov.mff.cuni.cz/skripta/75.html, http://zivly.koniklec.cz/kon_luft/vzduch_latka.htm, ...
Dotaz: Jaký je vzorec pro výpočet ustálené rychlosti padajícího tělesa volným pádem? (Iva Hyťhová)
Odpověď: Tíhová
síla mínus vztlak = brzdící síla (Stokesova nebo Newtonova)
mg - V r g = 6
p e r v ( e je
dynamická viskozita tekutiny, r polomer kulicky, když padá
koule, v ustalená rychlost. Když padá teleso jiného tvaru,
tak je místo r konstanta, která závisí i na orientaci telesa
pri letu. V r g je vztlaková síla. Tento vztah je
použitelný pri malých rychlostech s laminárním
obtékáním. Pro bežné rychlosti je možné pro odporovou
sílu brát Newtonuv zákon odporu 0,5. C.S.r.v2.
C je opet odporový soucinitel daný tvarem a orientací
rychlosti vuci tekutine. Napr. pro dutou polokouli oblou
cástí vpred cca 0,4 pro dutou cástí dopredu 1,4. ro je
hustota tekutiny, v ustalená rychlost mg - V r g =
0,5. C.S .r.v2
Dotaz: 1. Chtěl bych vás požádat o zjednodušené vysvětlení fukce ledničky (co se kdy děje s médiem, které se k chlazení používá ).
2. Proč opisuje duha kružnici (pokud je to tedy přesná kružnice)?
3. Na jekém principu funguje obyčejný komín, který táhne i když se pod ním netopí.
(Jiří Salfický)
Odpověď: Milý
Jirí, chladnicka je tepelný stroj, který využívá
cyklické stlacování a rozpínání plynu. Cím více plyn
stlacíme, tím více se zahreje a predá více tepla do
okolí. Pri rozpínání do puvodního stavu se naopak
ochladí. Stlacování plynu probíhá mimo skrín lednicky a
rozpínání uvnitr. Když si sáhnete na zadní stenu
chladnicky, je tam trubicka v mrížce, která pekne hreje.
Aby chladnicka dobre chladila, nesmí stlacený plyn zustat
horký. Proto zadní cást chladnicky nezakrýváme, abychom
umožnili ochlazování mrížky proudícím vzduchem.
Cásti chladnicky (obrázek dodám): 1. kompresor -
pumpa, která stlacuje chladící látku, ta se pritom
ohrívá. 2. kondenzátor - potrubí, kde se zahráté
chladivo okolním vzduchem ochlazuje a zkapalnuje. 3. úzká
trubicka - škrtí proud chladiva deroucího se pod tlakem
z kondenzátoru do výparníku. 4. výparník - je
potrubí, v nemž chladivo vre, rozpíná se a ochlazuje. Toto
potrubí je omotané kolem krabice, ve které je v lednicce
nejvíce zima.
Dríve se používaly v chladnickách jako chladivo freony, ty
ale poškozují ozonovou vrstvu kolem Zeme, proto se dnes již
nepoužívají. Pro teploty chlazení v rozmezí -25°C až 5°C
se používají speciální plyny. Ty pri rozpínání ve
výparníku (pri teplote asi -25°C) vrou a pri stlacování
v kondenzátoru (pri teplote asi 55°C) zkapalnují. Zajímavost: První chladnicka byla zhotovena v roce
1834.
Na další dva dotazy
naleznete odpoved níže ve starších dotazech Odpovedny.
Dotaz: Proč jsou fyzikální veličiny označovány písmeny, která neodpovídají názvům např.rychlost v, čas t, síla F, tlak p apod.?
(Zlatu±e Janovská)
Odpověď: Milá Zlatuše, zkratky fyzikálních velicin pocházejí z
anglictiny, rychlost - velocity - v, cas - time - t, síla
- force - F, tlak - pressure - p, hmotnost - mass - m, zrychlení
- acceleration - a, atd. Pokud Vám budou vrtat hlavou
další zkratky, dejte nám vedet.
Dotaz: Prozraďte mi prosím, jestli v pneumatice stoupne tlak po nasazení na auto. (David Kiršner)
Odpověď: Experimentálne
jsem to nezkoumal, ale rekl bych, že po prostém nasazení,
když je auto ješte na zvedáku, nevidím, proc by se tlak
mel zvýšit. Když si auto na pneumatiku sedne, pak je
nejakým zpusobem deformována a tlak se v ní muže o trochu
zvýšit. Závisí na konstrukci pneumatiky, o kolik. Když pak
auto pojede, pneumatiky i vzduch se zahrívají a tlak vzroste.