FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

156) Volný pád09. 10. 2002

Dotaz: Jaký je vzorec pro výpočet ustálené rychlosti padajícího tělesa volným pádem? (Iva Hyťhová)

Odpověď: Tíhová síla mínus vztlak = brzdící síla (Stokesova nebo Newtonova)
mg - V r g = 6 p e r v ( e je dynamická viskozita tekutiny, r polomer kulicky, když padá koule, v ustalená rychlost. Když padá teleso jiného tvaru, tak je místo r konstanta, která závisí i na orientaci telesa pri letu. V r g je vztlaková síla. Tento vztah je použitelný pri malých rychlostech s laminárním obtékáním. Pro bežné rychlosti je možné pro odporovou sílu brát Newtonuv zákon odporu 0,5. C.S.r.v2. C je opet odporový soucinitel daný tvarem a orientací rychlosti vuci tekutine. Napr. pro dutou polokouli oblou cástí vpred cca 0,4 pro dutou cástí dopredu 1,4. ro je hustota tekutiny, v ustalená rychlost mg - V r g = 0,5. C.S .r.v2
(M.Rojko)   >>>  

157) Princip chladničky01. 10. 2002

Dotaz: 1. Chtěl bych vás požádat o zjednodušené vysvětlení fukce ledničky (co se kdy děje s médiem, které se k chlazení používá ). 2. Proč opisuje duha kružnici (pokud je to tedy přesná kružnice)? 3. Na jekém principu funguje obyčejný komín, který táhne i když se pod ním netopí. (Jiří Salfický)

Odpověď: Milý Jirí, chladnicka je tepelný stroj, který využívá cyklické stlacování a rozpínání plynu. Cím více plyn stlacíme, tím více se zahreje a predá více tepla do okolí. Pri rozpínání do puvodního stavu se naopak ochladí. Stlacování plynu probíhá mimo skrín lednicky a rozpínání uvnitr. Když si sáhnete na zadní stenu chladnicky, je tam trubicka v mrížce, která pekne hreje. Aby chladnicka dobre chladila, nesmí stlacený plyn zustat horký. Proto zadní cást chladnicky nezakrýváme, abychom umožnili ochlazování mrížky proudícím vzduchem.
Cásti chladnicky (obrázek dodám): 1. kompresor - pumpa, která stlacuje chladící látku, ta se pritom ohrívá. 2. kondenzátor - potrubí, kde se zahráté chladivo okolním vzduchem ochlazuje a zkapalnuje. 3. úzká trubicka - škrtí proud chladiva deroucího se pod tlakem z kondenzátoru do výparníku. 4. výparník - je potrubí, v nemž chladivo vre, rozpíná se a ochlazuje. Toto potrubí je omotané kolem krabice, ve které je v lednicce nejvíce zima.
Dríve se používaly v chladnickách jako chladivo freony, ty ale poškozují ozonovou vrstvu kolem Zeme, proto se dnes již nepoužívají. Pro teploty chlazení v rozmezí -25°C až 5°C se používají speciální plyny. Ty pri rozpínání ve výparníku (pri teplote asi -25°C) vrou a pri stlacování v kondenzátoru (pri teplote asi 55°C) zkapalnují.
Zajímavost: První chladnicka byla zhotovena v roce 1834.

Na další dva dotazy naleznete odpoved níže ve starších dotazech Odpovedny.

(M.Urbanová)   >>>  

158) Označení fyzikálních veličin25. 09. 2002

Dotaz: Proč jsou fyzikální veličiny označovány písmeny, která neodpovídají názvům např.rychlost v, čas t, síla F, tlak p apod.? (Zlatu±e Janovská)

Odpověď: Milá Zlatuše, zkratky fyzikálních velicin pocházejí z anglictiny, rychlost - velocity - v, cas - time - t, síla - force - F, tlak - pressure - p, hmotnost - mass - m, zrychlení - acceleration - a, atd. Pokud Vám budou vrtat hlavou další zkratky, dejte nám vedet.
(M.Urbanová)   >>>  

159) Tlak v pneumatikách19. 09. 2002

Dotaz: Prozraďte mi prosím, jestli v pneumatice stoupne tlak po nasazení na auto. (David Kiršner)

Odpověď: Experimentálne jsem to nezkoumal, ale rekl bych, že po prostém nasazení, když je auto ješte na zvedáku, nevidím, proc by se tlak mel zvýšit. Když si auto na pneumatiku sedne, pak je nejakým zpusobem deformována a tlak se v ní muže o trochu zvýšit. Závisí na konstrukci pneumatiky, o kolik. Když pak auto pojede, pneumatiky i vzduch se zahrívají a tlak vzroste.
(J.Dolejší)   >>>  

160) Terestrická refrakce12. 08. 2002

Dotaz: Jaký vliv má terestrická refrakce na průběh paprsku např. mezi dvěma značně vzdálenými horami o stejné nadmořské výšce mezi nimiž je volný prostor? Zakřivením země probíhá paprsek z řidšího prostředí do hustšího a opět do řidšího! (Václav Šustr)

Odpověď: Myslím, že uvažujete zcela správně. Optické vlastnosti vzduchu - index lomu - samozřejmě závisejí na teplotě a tlaku, které ovlivňují jeho hustotu. Při řešení tvaru dráhy by jistě bylo výhodné i pro odhad, i pro přesnější vytvoření modelu využít Fermatova principu - světlo se mezi dvěma danými body šíří po takové trajektorii, aby ji proběhlo za nejkratší dobu. Bylo by zajímavé o tom konsultovat geodety, kteří asi nejspíš s tím přijdou do styku ve své praxi.
(J.Obdržálek)   >>>