FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

19) Princip mlžné komory29. 10. 2008

Dotaz: Nedávno jsme v semináři probírali mlžné komory, kde prolétávající částice za sebou zanechá ionty, na nichž kondenzuje voda. Proč ale voda kondenzuje na iontech? Proč kondenzuje na prachových částicích myslím chápu, ale u iontů mě žádné vysvětlení nenapadá... (Tereza Zábojníková)

Odpověď: Wilsonova mlžná komora pracuje s tzv. podchlazenou párou. To je takový stav látky, kdy by voda již (podle teploty a tlaku) měla přecházet do kapalného skupenství, ale jěště tak neučinila (podchlazení není příliš výrazné a vodě chyběl nějaký impulz, který by vedl ke změně skupenství). Proletí-li za takové situace podchlazenou párou elektricky nabitá částice, způsobí rozruch v elektromagnetickém poli a tento rozruch "šťouchne" i do molekul vody (která je ve stavu páry; molekuly vody mají dipólový moment, budou tedy na změny elektromagnetického pole reagovat). V podchlazeném stavu stačí páře i docela nepatrný "šťouchanec", aby přešla do kapalného stavu... a průchod nabité částice jej poskytne. Není to tedy tak, že by voda kondenzovala přímo na oněch nabitých částicích.

(Jakub Jermář)   >>>  

20) Kolik kyslíku spotřebuje auto18. 09. 2008

Dotaz: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik kyslíku spotřebuje běžný osobní automobil na 1 km. prosil bych i o srovnání (třeba se spotřebou člověka za hodinu a produkcí stromů), abych měl představu. Děkuji. (Karel)

Odpověď: Předpokládejme, že jedeme autem se spotřebou 7 litrů na 100 km. Ujetím 1 km tedy spotřebujeme 0,07 litru benzínu. Při průměrné hustotě benzínu okolo 720 kg·m-3 jde tedy o zhruba 50 gramů benzínu. Zjednodušeně lze předpokládat, že benzín je tvořen atomy uhlíku (reálně tak z 90%, takže chyba nebude velká). V 50 gramech benzínu jsou tedy asi 4 moly uhlíku. K jeho spálení (C + O2 → CO2) je potřeba 4 moly molekul kyslíku O2. Pro běžný plyn za běžných podmínek (a to kyslík je) přitom platí, že jeden jeho mol má objem 22,4 litru (! za běžných podmínek, tedy zejména za běžné teploty a atmosférického tlaku!). Z toho vychází, že obyčejné auto spotřebuje na ujetí 1 km kromě 50 gramů benzínu také okolo 90 litrů kyslíku. Udává se, že průměrný člověk takové množství kyslíku spotřebuje za zhruba 6 hodin.

Jde však pouze o hrubý odhad. Palivo obsahuje kromě uhlíku také vodík, který se rovněž slučuje s kyslíkem (za vzniku vody, resp. vodní páry) - skutečná spotřeba kyslíku tedy může být až o několik desítek procent vyšší. Děkujeme čtenářům za upozornění na tuto skutečnost!

(Jakub Jermář)   >>>  

21) Závislost teploty vzduchu na nadmořské výšce17. 06. 2008

Dotaz: Zavislost teploty vzduchu na nadmorske vysce Dobry den, chtel bych se zeptat z jakeho duvodu klesa teplota vzduchu s nadmorskou vyskou, mereno do par metru na povrchem zeme. Kdyz vezmu v uvahu, ze teplo pravdepodobne vznika dopadem infracerveneho zareni na zemsky povrch, dale cim je nadmorska vyska vetsi, tim vice zareni dopadne na povrch a take skutecnost, ze vzduch je temer stejny tepelny izolant jako vakuum (tj. husty vzduch, ridky vzduch i vakuum by mely izolovat stejne) tak mi vychazi, ze by ta zavislost mela byt minimalni, ne-li dokonce opacna :) (Petr Helcl)

Odpověď: Teplota povrchu Země je určována dopadem krátkovlnného slunečného záření. Primárním zdrojem tepelné energie atmosféry je výměna tepla mezi zemským povrchem a atmosférou nad ní. Na teplotě vzduchu se dále, ale v poněkud menší míře, podílí absorbce infračerveného (tepelného) záření zemského povrchu. Oba tyto zdroje tedy v důsledku pusobí, že nejvíc tepla je atmosférou přijato v nižších vrstvách, kde je tím pádem její teplota v důsledku vyšší.

Dalo by se namítat, že teplý vzduch je lehčí než studený a proto by měl proudit do vyšších vrstev atmosféry. Tato úvaha je však špatná, poněvadž je to vzduch s menší hustotou, který by se měl takto chovat; a vzduch při povchu Země - navzdory faktu, že je teplejší - má hustotu vyšší, než vzduch ve vyšších vrstvách atmosféry, kde je nižší teplota kompenzována mnohem rychlejším exponenciálním poklesem tlaku.

(Peter Huszar)   >>>  

22) Vakuum a plyny v teploměrech06. 05. 2008

Dotaz: Dobrý den. Pátrám na internetu po odpovědi na otázku, bohužel marně, proč není v teploměru s lihem jako s teploměrnou látkou nad sloupcem lihu vakuum (jako nad rtutí u rtuťového teploměru), nýbrž se vyplňuje plynem, je-li teploměr určen pro měření vyšších teplot? Mohlo by to souviset s jeho sytými či přehřátými parami? (Jan Zaruba)

Odpověď: Ani ve rtuťovém teploměru není nad rtutí dokonalé vakuum, alebrž jsou zde (ikdyž relativně řídké) rtuťové páry. Každá kapalina se bude při dostatečně nízkém tlaku (resp. dostatečně vysoké teplotě) vypařovat a "zaplňovat" případné volné místo, vakuum. U lihu by za vyšších teplot bylo velmi výrazné (teplota varu lihu při běžném tlaku je okolo 78°C), zvýšíme-li tedy tlak v trubici přidáním dalších plynů, zvýší se i teplota varu za takto zvýšeného tlaku a teploměr může být použitelní i pro vyšší teploty.

(Jakub Jermář)   >>>  

23) Automobil na stlačený vzduch15. 04. 2008

Dotaz: Dobrý den Chtěl jsem se zeptat na váš názor, na auto poháněné stlačeným vzduchem na www.autonavzduch.cz Po technické stránce si nedovedu princip dost dobře představit. Předem děkuji za odpověď (Dalibor Fišer)

Odpověď: Nevidím principiální problém, proč by takové auto nemělo být použitelné (problémy budou spíše technického rázu, podobně jako při zavádění jakékoli jiné nové technologie). velmi zjednodušeně si můžete představit klasický spalovací motor na benzín. Zde při zážehu dochází v důsledku hoření benzínu k prudkému nárůstu tlaku a následnému posunu pístu. U motoru na stlačený vzduch se místo hoření benzínu zvýší tlak prostě tak, že do komory (resp. válce) přepustíte část již natlakovaného vzduchu z tlakového zásobníku.

(Jakub Jermář)   >>>