FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 174 dotazů obsahujících »tlak«

57) Absolutní decibel12. 02. 2007

Dotaz: Dobrý den, připravuji se na zkoušky z fyziky a ve skriptech mluvi o spojení "absolutní decibel". Co si pod tim mam predstavit? Dekuji za odpoved (Pavel)

Odpověď: Toto slovní spojení neznám, potřeboval bych, když už, tak delší citát. Pokud už bych měl hádat (např. :-) pokud bych byl u přijímací zkoušky a byla by mi tato otázka vmetna v tvář, jak se dokážu poprat s neznámým), tak asi takto:
Decibely se užívají na určení poměru, tedy na typické relativní měření. Absolutní měření by se z toho stalo, kdybych srovnával s hodnotou, kterou bych bral za základ (referenční hodnota). Pokud tedy řeknu, že něco má hlasitost o 3 dB větší ("relativní"), znamená to 2x více (než NĚCO). Pokud řeknu, že tam byl kravál 140 dB ("absolutní"), pak je to příslušněkrát více, než zvolená referenční hodnota, tedy nejslabší zvuk, který tak právě začínáme vnímat (referenční hodnota výkonu 10-12 W, resp. v akustickém tlaku ve vzduchu 2·10-5 Pa).

Ještě bokem bych připomněl, že k jednotkám se NEMÁ připojovat žádné adjektivum: to se má připojovat vždy k veličině, nikdy k jednotce, kterou ji měříme.

(Jan Obdržálek)   >>>  

58) Změna hmotnosti při zahřátí29. 01. 2007

Dotaz: Ak E=m·c2, tak ked ohrejem zeleznu gulu tak sa zvysi jej hmotnost? (zanedbam rozpinanie a vztlakove sily vzduchu, myslim hmotnost nie vahu) (ja)

Odpověď: Ano, dodáním energie (tedy například zahřátím) se skutečně zvýší hmotnost objektu, prakticky to však nejspíše nikdy nenaměříte. Když bychom totiž zahřáli 1 kg železnou kouli o 1 °C, zvýšila by se její hmotnost zhruba o 5·10-15kg, tedy asi o 0,000 000 000 005 gramů. Tak přesně žádné klasické mechanické váhy samozřejmě neměří.

Poznámka: Hmotnost energie v předchozím odstavci byla spočtena tak, že do rovnice E=m·c2 byla za energii dosazena energie potřebná k ohřátí železa o jeden stupeň (452 J; číselně musí odpovídat měrné tepelné kapacitě železa 452 kg·kg-1K-1) a za rychlost světla ve vakuu pak c = 299 792 458 m·s-1.

(Jakub Jermář)   >>>  

59) Jak zjistit tlak přepočtený na hladinu moře10. 01. 2007

Dotaz: Možná se obracím špatně, ale už nevím na koho jiného bych se měl obrátit. Zakoupil jsem si meterologickou stanici a mám si vní nastavit relativní tlak při hladině moře, aby mě dobře předpovídala počasí. Samozdřejmě si nevím rady, proto pokud můžete, prosím, pomožte mi. Jsem ze Starého Města pod Sněžníkem okr. Šumperk. Za každou pomoc strašně děkuji. (Martin Šimek)

Odpověď: Máte-li přístup k internetu, pak má stránkách http://www.chmi.cz/ si kliknete na obrázek nadepsaný METEOROLOGIE A KLIMATOLOGIE, vlevo dole zvolte oddělení aerologických a přízemních pozorování a potom tlačítko SYNOP. Objeví se Vám grafy průběhu aktuálních hodnot meteorologických prvků (čas je v UTC). Vpravo nahoře v této tabulce jsou uvedeny aktuální hodnoty. Hodnota tlaku je uvedena přepočtená na referenční hladinu (hladina moře).

Nemáte-li přístup k internetu, pak budete asi muse zavolat někam, kde se toto provádí - nejlépe na Český hydrometeorologický ústav (tel.: 244 031 111 - ústředna) a chtít hodnotu tlaku redukovanou na hladinu moře.

(Josef Brechler)   >>>  

60) Oteplení před deštěm02. 01. 2007

Dotaz: Proč se před deštěm oteplí? (Jirka)

Odpověď: Není nutné, aby se před deštěm oteplilo a když se podíváme na objektivní záznamy (termograf), ani to není pravidlem. Může to souviset např. s polohou atmosférických front, které se často vyskytují v relativně hlubokých brázdách nízkého tlaku, kde je před frontou proudění jižní (z jihu) nebo jihozápadní, tj. existuje tam přenos teplého vzduchu z nižších šířek. Ale nemusí to být 100% pravidlo, že to tak bude foukat vždy.

(Josef Brechler)   >>>  

61) Balónek v autobuse19. 12. 2006

Dotaz: Dobrý den, přeme se s kolegou o jedné úloze týkající se setrvačnosi. Mějme autobus ve kterém je někde uprostřed na šňůrce přivázany nafukovací bálonek naplněný heliem. Jak se tento balónek bude chovat, jestliže se autobus bude rozjíždět respekt. brzdit. Kolega tvrdí, že balonek bude při rozjíždění setrvávat v klidu, tudíž se nahne proti směru jízdy. Já tvrdím, že při rozjezdu dojde k nahromadění vzduchu v zadní části autobusu a tedy rozdílu tlaku v přední a zadní části. Následkem toho bude na část balonku, která je blíže k zadní části působit větší tlaková síla než na přední část a balónek se pohne dopředu, tedy ve směru jízdy? (Miroslav S.)

Odpověď: Máte pravdu, pokud bude mít balónek menší hustotu než okolní vzduch (což by při naplnění héliem mělo platit), bude se při rozjíždění vychylovat kupředu a při brždění autobusu zase dozadu. Bude-li autobus stát či pojede-li rovnoměrně přímočaře, bude balonek v klidu a bude mířit nahoru. V zatáčkách (kde se projevuje tečné zrychlení) se bude vychylovat ve směru zatáčení.

Pravdu máte i co se týče vysvětlení jevu. Vašemu kolegovi možná pomůže, když si představí, že autobus je vyplněn vodou (namísto vzduchu) a balónek je plněn vzduchem. Se vzduchem a vodou máme v tomto ohledu lepší životní zkušenosti, takže se nám pak i celý jev snadněji a přirozeněji chápe.

(Jakub Jermář)   >>>