Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!
nalezeno 1493 dotazů
120) Proč nosí na Sahaře černé oděvy?
29. 10. 2008
Dotaz: Zajímá mě, proč nosí kmeny na Sahaře, černé šátky, když černá
přitahuje teplo? Zajímá mě proč nenosí bílé věci, které odpuzují
sluneční svit. Děkuji (Ondřej Franek)
Odpověď: Je-li teplota okolí vyšší než teplota těla, má člověk v podstatě jen jediný efektivní mechanizmus jak se ochlazovat - vypařováním vody neboli pocením. Udává se, že obyvatelé Sahary se oblékají do černých látek tak, aby pod látkou mohl dobře proudit vzduch. Ten se od černé prohřáté látky ohřeje, stoupá vzhůru a takto vzniklý průvan údajně výrazně napomáhá právě odpařování potu a tedy i ochlazování těla.
Dotaz: Dobrý den. Mohl byste mi prosím napsat, za jak dlouho by spotřebovala
jaderná elektrárna (např. Temelín)1kg paliva a kolik el.energie by se tak
získalo? Děkuju za odpověď. (Marek Pavelka)
Odpověď: Podle informací dostupných na internetu spotřebuje každý ze dvou reaktorů JETE 92 tun paliva za 4 roky, elektrárna jako celek tedy spotřebuje kilogram paliva za zhruba 11 minut. Zjíská z něj přitom okolo 1320 GJ elektrické energie, tedy asi 367 000 kWh (jde o přibližný odhad, přesná čísla závisí na konkrétním provozu elektrárny).
Tato odpověď byla aktualizována a opravena na základě podnětu Jana Urbánka. Děkujeme!
Dotaz: Jaký je rozdíl mezi vodní parou a mlhou? (ADELA ZITOVA)
Odpověď: Vodní pára je bezbarvý (lze tedy říct v podstatě neviditelný) plyn. To, co vidíme nad hrncem (a nesprávně tomu říkáme vodní pára) a mlha jsou ve skutečnosti nepatrné kapičky vody ve vzduchu (neboli aerosol).
Dotaz: Dobrý den, mohl byste prosím vysvětlit, k čemu slouží velké keramické
koule umístěné na vedení vysokého napětí. Všimla jsem si jich u
tramvajové stanice Vypich (Praha 6). Děkuji Martina Fialová (Martina Fialová)
Odpověď: Výstražné koule se na vedení vysokého napětí montují k vizuálnímu zvýraznění venkovních vedení při křižování vodních ploch a význačných komunikací, nebo v blízkosti letišť, chrání nejen přelétající ptactvo, ale i nízko letící letadla. Koule většinou nejsou keramické, ale plastové (což může být z dálky opticky nerozlišitelné).
Dotaz: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik kyslíku spotřebuje běžný osobní
automobil na 1 km. prosil bych i o srovnání (třeba se spotřebou člověka za
hodinu a produkcí stromů), abych měl představu. Děkuji. (Karel)
Odpověď: Předpokládejme, že jedeme autem se spotřebou 7 litrů na 100 km. Ujetím 1 km tedy spotřebujeme 0,07 litru benzínu. Při průměrné hustotě benzínu okolo 720 kg·m-3 jde tedy o zhruba 50 gramů benzínu. Zjednodušeně lze předpokládat, že benzín je tvořen atomy uhlíku (reálně tak z 90%, takže chyba nebude velká). V 50 gramech benzínu jsou tedy asi 4 moly uhlíku. K jeho spálení (C + O2 → CO2) je potřeba 4 moly molekul kyslíku O2. Pro běžný plyn za běžných podmínek (a to kyslík je) přitom platí, že jeden jeho mol má objem 22,4 litru (! za běžných podmínek, tedy zejména za běžné teploty a atmosférického tlaku!). Z toho vychází, že obyčejné auto spotřebuje na ujetí 1 km kromě 50 gramů benzínu také okolo 90 litrů kyslíku. Udává se, že průměrný člověk takové množství kyslíku spotřebuje za zhruba 6 hodin.
Jde však pouze o hrubý odhad. Palivo obsahuje kromě uhlíku také vodík, který se rovněž slučuje s kyslíkem (za vzniku vody, resp. vodní páry) - skutečná spotřeba kyslíku tedy může být až o několik desítek procent vyšší. Děkujeme čtenářům za upozornění na tuto skutečnost!