FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

167) Odpor vzduchu a rychlost automobilů15. 04. 2008

Dotaz: Chtel bych se zeptat na pripad, kdy mame 3 stejne vozidla, ktere jedou maximalni rychlosti vedle sebe tak, ze jedno jede samostatne a dalsi dve tesne za sebou. Je pravda, ze ony dve vozidla tesne za sebou budou rychlejsi a o kolik? Dekuji (Karel Sumny)

Odpověď: Za předpokladu, že se pokus bude realizovat v prostředí se vzduchem (nebo jinou tekutinou), pravděpodobně nastane jeden z těchto případů:
  1. Nemůže-li tlačit 3. auto na to 2. (například udržuje-li stálou malinkou mezeru), potom ono třetí nepojede na plný výkon, neboť jako jediné nebude muset tolik rozrážet vzdych.

  2. Pokud může 3. auto nějak pomáhat druhému (např. jej tlačit), pak pojedou společně rychleji než auto první. Mají totiž 2 motory (resp. 2x více výkonu) na prorážení vzduchu o stejném plošném obsahu. O kolik rychleji takto pojedou ale nelze jednoduše výpočtem určit, v praxi se často místo složitých výpočtů používají spíše testy v auerodynamickém tunelu.
(Jakub Jermář)   >>>  

168) Automobil na stlačený vzduch15. 04. 2008

Dotaz: Dobrý den Chtěl jsem se zeptat na váš názor, na auto poháněné stlačeným vzduchem na www.autonavzduch.cz Po technické stránce si nedovedu princip dost dobře představit. Předem děkuji za odpověď (Dalibor Fišer)

Odpověď: Nevidím principiální problém, proč by takové auto nemělo být použitelné (problémy budou spíše technického rázu, podobně jako při zavádění jakékoli jiné nové technologie). velmi zjednodušeně si můžete představit klasický spalovací motor na benzín. Zde při zážehu dochází v důsledku hoření benzínu k prudkému nárůstu tlaku a následnému posunu pístu. U motoru na stlačený vzduch se místo hoření benzínu zvýší tlak prostě tak, že do komory (resp. válce) přepustíte část již natlakovaného vzduchu z tlakového zásobníku.

(Jakub Jermář)   >>>  

169) Střelba na jedoucí vlak15. 04. 2008

Dotaz: Dobrý den. Vlak jedoucí nějakou rychlostí má na prvním vagonu komín (řekněme, že je to třeba starý parní vlak) a na posledním vagonu je muž se střelnou zbraní. Muž vystřelí a kulka vyletí stejnou rychlostí, jakou jede vlak. Zasáhne komín na prvním vagonu? Náš vyučující měl za to, že komín trefí, jelikož součet rychlostí vlaku a kulky je vyšší než pouze rychlost vlaku. S tím souhlasím, ale co kdyby stál vedle vlaku další střelec. Vystřelil by ze zbraně přesně ve stejnou chvíli, kdy by jej míjel střelec na posledním vagonu. Tady už by se žádné síly nesčítaly. Takže střelec na vlaku by trefil a střelec mimo vlak by netrefil? Díky, Erik Vaněk (Erik Vaněk)

Odpověď: V podstatě je to tak: střelec na vlaku komín zasáhne, střelec na nástupišti (je-li rychlost kulky stejně velká jako rychlost vlaku) komín nezasáhne. Zanedbáváme přitom odpor vzduchu (brzdí kulky v obou případech).

Dovolím si ještě poznamenat, že jde o dosti hypotetickou situaci. Rychlost střely z ze vzduchové pistole je v desítkách, častěji však ve stovkách metrů za sekundu, u klasických střelných zbraní pak jde o stovky metrů za sekundu. Nejrychlejší vlaky u nás jezdí (zejména kvůli předpisům a stavu trati) většinou jen 160 km·h-1, tedy ani ne 50 m·s-1. Lokomotivu tedy může "dohnat" i kulka vystřelená z nástupiště.

(Jakub Jermář)   >>>  

170) Červené oči na fotografii11. 04. 2008

Dotaz: Prosím Vás, jak se dá vysvětlit červené zbarvení očí při focení digitálním fotoaparátem. (Milana Šachlová)

Odpověď: Červené oči se na fotografii objevují při použití blesku. Intenzivní světlo blesku pronikne skrz zornici hluboko do oka, ozáří sítnici (je červená) a to je přesně to, co na fotografii pozorujeme - červenou sítnici uvnitř oka. Tento nepříjemný jev lze částečně potlačit tím, že těsně před vyfocením na oko ostře posvítíme (to je ono chvíli trvající poblikávání blesku při zapnutí funkce "redukce červených očí"). Zorničky se pak reflexivně stáhnou, otvor ústící do oka je tedy menší - menší bude i červená oblast na fotografii.

Výrazně pomůže, pokud se fotografovaná osoba nedívá přímo do objektivu. Červené oči se dají odstranit v grafických editorech, pomocí kterých fotografie zpracováváme. Často na to mají tyto editory vytvořené chytré nástroje, takže odstranění červených očí je otázka dvou kliknutí.

Doplněno: k eliminaci efektu se využívá též blesku, který je umístěný výrazněji mimo optickou osu přístroje. Světlo z osvětlené části sítnice se tak nepromítne do objektivu.

(Pavel Böhm)   >>>  

171) Výskok v padajícím výtahu10. 04. 2008

Dotaz: Dobrý den, pomuze mi když si v padajícím výtahu tesne pred dopadem nadskocím? A proc ano ci ne? Dekuji Miksik. (Jan Miksik)

Odpověď: Ano, trošku málo si tím pomůžete. Můžeme se na celou věc dívat tak, že výtah i vy máte před započetím pádu určitou potenciální (neboli polohovou) energii. Při samotném pádu se pak tato energie přeměňuje v energii kinetickou. Potenciální energie výtahu v kinetickou energii výtahu, vaše potenciální ve vaši kinetickou. Když tedy těsně před dopadem výtahu na zem vyskočíte, při odrazu o podlahu výtahu výtah trochu urychlíte a sebe trochu zpomalíte (nebili předáte výtahu část své energie). V konečném důsledku je to tedy podobné, jako by skokan padal z o něco málo menší výšky. Trochu málo si tím tedy pomůže.

(Jakub Jermář)   >>>