FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

325) Rychlost světla a vztažné soustavy15. 08. 2007

Dotaz: Dobrý den, zajímalo by mě, jak se stanovila rychlost světla? Celý vesmír je v pohybu, není jediný pevný bod, tudíž mi stále není jasný k čemu se rychlost světla vztahuje? Čili i taková konstanta, za jakou se rychlost světla vydává, je pouze relativní pojem. (pavel)

Odpověď: Ač to na první pohled může vypadat podivně a nesmyslně, překvapivá odpověď zní: ať měříte, jak měříte, rychlost světla ve vakuu naměříte pořád stejnou. Rychlost světla ve vakuu tedy nejen že není pouze relativní pojem, naopak jde o jednu z opravdu fundamentálních konstant.

Za poznámku stojí i skutečnost, že dnes pomocí konstantnosti rychlosti světla je zpětně definována i zvdálenost. Jeden metr je totiž definován jako délka dráhy světla ve vakuu během časového intervalu 1/299 792 458 sekundy. Tato definice byla zvolena mimo jiné proto, že časové okamžiky dokážeme měřit velmi přesně a tak je i takováto definice délky velmi přesná.

(Jakub Jermář)   >>>  

326) Rychlost letadla při startu15. 08. 2007

Dotaz: Chcem sa opytat aka je potrebna minimalna rychlost lietadla aby vzlietlo z letiska / samozrejme ze to je ovplyvnene hmotnostou , poctom ludi,..../ a rychlost pri torej lietadlo pristava ? Aka je minimalna rychlost ktorou lietadlo musi letiet aby bolo schopne sa udrzat vo vzduchu ? dakujem za odpovede . (Rudolf)

Odpověď: Velmi záleží na konstrukci letadla a přistávací/vzletová rychlost tedy může být prakticky libovolná. Existují i letadla s kolmým startem (tzv. VTOL = Vertical Take-Off and Landing), která mohou vzlétnout i za prakticky nulové rychlosti. Kromě letadel podobných helikoptérám (např. americký V-22 Osprey) to mohou být i letadla s tryskovými motory (např. britský Sea Harrier FA2 4i britsko-americký Harrier AV-8B).


V-22 Osprey



Harrier AV 8B - všimněte si směrování výfukových plynů


(Jakub Jermář)   >>>  

327) Zvyšuje svícení spotřebu automobilu?11. 08. 2007

Dotaz: Dobrý den Zajímalo by mne, jestli je u osobního automobilu s alternátorem vyšší spotřeba paliva při rozsvícených světlech, případně o kolik, například na 30 000 km. Porovnání je proti stejnému automobilu se zhasnutými světly. Blinkry, autorádio a další spotřebiče berme, jako by v obou případech spotřebovaly stejně el.en. Děkuji (Pavel)

Odpověď: Ano, zapnutá světla skutečně zvyšují spotřebu benzínu, ale v porovnání s celkovou spotřebou automobilu jen velmi málo. Na uvedených 30 000 km se zvýší spotřeba o několik litrů, což je ale prakticky zanedbatelné, uvážíte-li, že na ujetí této vzdálenosti spotřebujete okolo 1 500 litrů, máte-li úsporné auto a jezdíte-li plynule a úsporně, jinak třeba i dvojnásobek. Nesrovnatelně více tedy ovlivníte spotřebu výběrem vhodného automobilu a rozumnou jízdou.

(Jakub Jermář)   >>>  

328) Tepelně-izolační vlastnosti hliníkové fólie07. 08. 2007

Dotaz: Odráží-li např. alu-fólie teplo zpět do místnosti, funguje jakoby tepelná izolace; bude odrazný (a tedy tepelně-izolační) účinek podobný i když se bude odrazné fólie přímo dotýkat vrstva jiné hmoty? Má smysl dávat odraznou fólii pod malbu nebo omítku, pod vrstvu podlahového betonu, jako tepelnou izolaci, nebo naopak usnadní tepelnou vodivostí průnik tepla? (František Hybner)

Odpověď: Al-fólie odráží teplo šířící se zářením neboli sáláním, má tedy smysl především na povrchu (zdi, stropu, ...). S podložkou je v kontaktu zadní stranou, což odrazu na přední straně nevadí, projeví se to jen tím, že vlastní záření Al-fólie bude odpovídat vlastnímu záření podkladu (rovnost teploty). Ze studeného povrchu je záření menší než z teplejšího okolí; tento nedostatek záření z daného směru pociťujeme tím, že z něj "čiší chlad".

Uvnitř materiálu (zdi, podlahy, omítky) má Al-fólie smysl jen potud, pokud je tento materiál dostatečně prostupný pro sálání. Ta část energie přenesená původně sáláním, která se v něm pohltí, se totiž dále přenáší vedením a nebude fólií odrážena. Pro kvantitativní odpověď, kolik se tedy tepla odrazí (uspoří), by bylo nutno vědět, o jaký materiál konkrétně jde, a jak dalece je prostupný pro dlouhovlnné, tepelné záření.

Proti teplu šířícímu se vedením nepomůže, protože hliník výborně vede teplo vedením.

Teplo šířící se prouděním zastaví tím, že skrz souvislou Al-fólii nemůže žádná tekutina (přenášející teplo) proudit. Zde se ovšem neuplatní její materiál (hliník), ale její mechanická souvislost a tedy neprostupnost pro kapaliny a plyny.

(Jan Obdržálek)   >>>  

329) Barva zvuku03. 08. 2007

Dotaz: Chci se zeptat jak se projeví na zvukových vlnách barva zvuku ve skutečnosti a na grafu (Petr Zavadil)

Odpověď: Barva zvuku je dána obsahem vyšších harmonických a také obalovou křivkou. Nějak jednoduše to popsat nejde, nejlepší je použít vhodný program (třeba Goldwave) a podívat se na tentýž tón zahraný ladičkou (po eventuálním prvním "cinknutí" prakticky čistý základní tón, mírně tlumený) a na různé hudební nástroje, eventuálně i zpívaný tón. Čistý tón je zobrazen hladnou sinusoidou s pomalu se zmenšující amplitudou, tón "barevnější" má pestřejší, divočejší průběh.

Na druhou stranu, dva úplně různé průběhy mohou znít úplně stejně. Stačí si pustit dva čisté tóny s různým fázovým poměrem, třeba kvintu

sin 400t + 0,5 sin 800t
a porovnat s
sin 400t + 0,5 cos 800t.

Určitě Vám s tím poradí a pomůže Váš fyzikář na škole. Kdyby neměl čas, napište mi, a pošlu Vám hezký program vyvinutý na Západočeské univerzitě v Plzni, který na kombinaci několika málo prvních harmonických ukazuje necitlivost našeho ucha na fázové poměry, a jiný program (téhož původu), umožňující míchat, vidět a slyšet kombinaci až 30 harmonických.

(Jan Obdržálek)   >>>