FyzWeb  pokusy a materiály
Metodické materiály k výuce dalekohledů 2025-08-16

Metodiky pro výuku dalekohledů určené nejen pro učitele fyziky. Tři materiály na sebe volně navazují: od základních principů přes výrobu jednoduchého školního dalekohledu až k prvním krokům v astrofotografii. Materiály jsou koncipované pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií; astrofotografie je dobře použitelná i na SŠ. Doporučené časové dotace jsou pouze orientační, záleží na přípravě, způsobu provedení a stylu výuky.

  • Základní principy fungování dalekohledů (PDF ke stažení)
    Zavedeme zorný úhel a podrobně vysvětlíme, jak dalekohledy vytváří obraz a zda je ve skutečnosti zvětšený nebo zmenšený. Součástí metodiky jsou pro lepší porozumění i velmi jednoduché pokusy a applety v GeoGebře. Jako rozšíření uvedeme i typy dalekohledů s příklady současných přístrojů jako je Vesmírný dalekohled Jamese ebba (JWST).
    Doporučená dotace: 2–3 hodiny.
  • Výroba dalekohledu (PDF ke stažení)
    Jedná se o manuál k výrobě školního Keplerova dalekohledu z cenově dostupných dílů (včetně 3D tisknutelných částí). Součástí jsou také tipy na různá vylepšení, jako clony či stativ.
    Doporučená dotace: 2 hodiny.
  • Astrofotografie (PDF ke stažení)
    Představíme si základní fotografické pojmy (expoziční čas, ISO, clona) a postupy, jak s žáky pořídit působivé snímky noční oblohy s chytrým telefonem.
    Doporučená dotace: 2 a více hodin (podle provedení).

 

Autorem materiálů je Mgr. Ing. Filip Hložek.


Didaktický program – O magickém mazlíčkovi 2025-03-01

Jedná se o napínavý příběh, ve kterém hlavní hrdina pomocí přírodovědných pokusů překonává nástrahy a snaží se najít ztracené zvířátko. Pokusy, které používá hlavní hrdina si děti sami vyzkouší. Didaktický program je určen pro žáky druhého až pátého ročníku základní školy. Hlavní částí programu je pohádkový příběh. Do příběhu jsou zahrnuté pokusy, které se při čtení pohádky s dětmi provádějí. Ke každému pokusu jsou vytvořeny didaktické listy pro učitele obsahující návody a další užitečné informace. K pokusům jsou také vytvořeny pracovní listy pro žáky, ve kterých jsou různé rozšiřující aktivity

Materiál je součástí disertační práce, která vzniká na katedře didaktiky fyziky, MFF UK.

 

Autorka: Jana Doležalová

Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.

    text ke stažení

Typické žákovské představy ve výuce fyziky 2024-12-04

Elektronická verze publikací Typické žákovské představy ve výuce fyziky a Typické žákovské představy ve výuce fyziky II od autorek Martiny Kekule, Dany Mandíkové a studentů učitelství fyziky na MFF UK k dispozici ke stažení:

    I. díl
    II. díl

Didaktický program O magické bouři 2023-06-20

Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole

Materiál vychází z diplomové práce "Fyzikální pokusy začleněné do příběhu – didaktický materiál pro učitele", která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.

Autorka: Jana Doležalová

Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.

    text ke stažení

Fyzikální gamebook 2023-02-21

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

jmenuji se Jasmína Tarakjiová a ráda bych Vám představila svůj Fyzikální gamebook, na kterém jsem pracovala v rámci mé bakalářské práce během studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, oboru Fyzika zaměřená na vzdělávání.

Fyzikální gamebook byl sepsán pro děti navštěvující druhý stupeň ZŠ a odpovídající třídy víceletých gymnázií. Gamebook je příběh, ve kterém je hlavní hrdinou sám čtenář. Princip tohoto příběhu je snadný. Úkolem je pročíst se až na jeho samotný konec. Děj příběhu se odvíjí na základě toho, jak se čtenář na konci stránky rozhodne v příběhu pokračovat, jakým směrem se chce vydat. V mém Fyzikálním gamebooku tvoří tyto křižovatky otázky opírající se o nejrůznější fyzikální zajímavosti, jejichž řešení se dá snadno získat provedením fyzikálních pokusů se snadno dostupnými pomůckami (vybírala jsem převážně pokusy s potravinami).

Návody a řešení včetně vysvětlení jsou v mém gamebooku taktéž obsaženy. Pro zařazení experimentů do výuky či případnou následnou diskuzi se žáky jsem veškeré návody včetně fotografických příloh zpracovala v samostatném souboru s názvem Návody na pokusy. Uvnitř tohoto souboru naleznete také odkazy na videa mnou provedených experimentů nahraných na YouTube a metodické poznámky.

Fyzikální gamebook má 30 stránek, ale čtenář se přibližně polovině z nich vyhne, takže jeho pročtení by nemělo být časově extrémně náročné. Odhaduji, že do týdne by mohly mít děti dočteno. (Vášniví čtenáři či fyzikální nadšenci by mohli mít splněno do druhého dne.)

Spolu s Fyzikálním gamebookem vznikl doprovodný Cestovatelský záznamník, který slouží jako podpůrný materiál pro zaznamenávání vytvořených hypotéz, průběhů a výsledků pokusů obsažených v gamebooku. Cestovatelský záznamník tak plní funkci badatelského či laboratorního deníku. Čtenář se po dočtení může vracet ke svým původním myšlenkám, porovnávat je s výsledky experimentu, učit se z vlastních chyb.

Jak takový záznamník vyplnit se žáci mohou inspirovat ve vzorových záznamnících. (Jeden je vyplněn podrobně pro motivaci nadšených dětí, druhý je vyplněn stroze pro neodrazení dětí, které by gamebook příliš nezajímal.)

Fyzikální gamebook vznikl s úmyslem čtenáře něčemu novému přiučit, ale zároveň mu i umožnit odpočinek u pohodového čtení. Doufám, že se gamebook zalíbí a nabídne osvěžení nejen ve fyzikální výuce.

Předem děkuji za Vaše postřehy a připomínky, které by mohly vést k vylepšení či úpravě Fyzikálního gamebooku pro budoucí čtenáře.

S pozdravem

Jasmína Tarakjiová

jasmina.t@seznam.cz



vše následující >>>