FyzWeb srážky a rotace |
||||||||||
Jízda na motocykluPři sledování motocyklistických závodů může být pro diváky nebezpečné, když se motocykl po pádu závodníka vlivem tření mezi koly a silnicí postaví zpět na kola a pokračuje v jízdě, dokud nenarazí do překážky. ? Jak je možné, že motocykl jedoucí bez řidiče nespadne?
Pokusíme se vysvětlit pozorované chování mince.
Mince zatočí doprava, avšak její těžiště se snaží setrvat v původním směru pohybu. Třecí síla od podložky tak způsobí, že mince natočená napříč ke směru pohybu se překlopí na druhou stranu. Moment tíhové síly při překlopení změní směr, a mince se proto tentokrát začne otáčet doleva kolem svislé osy. Celá situace se rychle opakuje, přičemž výchylky mince na jednu a druhou stranu se postupně zmenšují. Tento „vrtkavý“ pohyb je dobře vidět na začátku, než se pohyb mince ustálí. Pokud je počáteční výchylka příliš velká a tření mezi mincí a podložkou malé, mince samozřejmě podklouzne a spadne. Vliv třecí síly můžeme okomentovat trochu hlouběji, viz Podrobnosti. Popsaný vliv třecí síly například způsobí, že přední kolo kolmo jedoucího motocyklu bude udržováno v rovině pohybu (nebude zatáčet). Ze stejného důvodu je možné jet na kole, nebo
i na motocyklu, bez držení řidítek, to ale raději nezkoušejte - pokud je totiž náhodná výchylka příliš velká, kolo se nestačí vrátit do původního směru a vy
přelétnete přes řidítka. Na pohyb mince při našem pokusu má vliv jak tíhová, tak třecí síla. Mohli bychom tedy uvažovat výsledný moment obou těchto sil a sledovat, jak tento moment
ovlivňuje vektor úhlové rychlosti mince, což je poněkud náročnější na představivost. Při pohybu motocyklu se rychle otáčející kola chovají obdobně jako mince. Proto může jet motocykl poměrně dlouho dobu bez řidiče,
přičemž se jeho kola srovnají do směru jízdy. Z výsledku pokusu s mincí je také vidět, proč je možné při jízdě na kole zatáčet pouze nakloněním kola. Přední kolo se chová opět jako setrvačník a při naklonění doprava od svislého směru se kolo zároveň pootočí doprava.
|