FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 16 dotazů obsahujících »plamen«

15) Ohřev vody15. 04. 2002

Dotaz: Je rozdíl mezi rychlostí ohřevu stejného množství vody o 1 stupeň (např. z 10 na 11 oproti z 20 na 21). Samozřejmě za předpokladu stejných podmínek v obou případech. (Tomáš Sedláček)

Odpověď: Ohřev se běžně děje stykem s nějakým teplejším tělesem, plotýnkou, ponorným vařičem, plamenem apod. Přitom přenos tepla je tím intenzivnější, čím větší je rozdí topného elementu a ohřívaného tělesa. Z toho plyne, že principielně bude ohřev z 10 stupňů na 11 za daných podmínek snadnější (rychlejší), než z 20 na 21. Je ovšem jasné, že pro relativně vysoké teploty ohřívače bude tento rozdíl zanedbatelně malý. Když ale budeme držet v ruce sklenici s nápojem, aby nebyl pro pití moc studený, bude rozdíl v toku tepla měřitelný, jak si můžete sám vyzkoušet.
(M. Rojko)   >>>  

16) Jiskry 211. 02. 2002

Dotaz: Při čtení odpovědi na otázku o odlétajících jiskrách mě napadla možná související otázka. Všiml jsem si, že pokud přejíždí pantograf tramvaje přes nějaký spoj na napájecím drátě, vzniká intenzívní jiskra (záblesk) jasně zelené barvy? Jak k tomu dochází? Hraje tu roli ionizace plynu? Proč je záblesk právě zelený - závisí to na protékajícím proudu? (Tomáš Nový)

Odpověď: Při přejezdu pantografu přes nějakou nerovnost na troleji vznikne zřejmě chvilkový oblouk, který znamená výboj ve vzduchu a odpařuje a ionizuje materiály troleje a pantografu. Světlo onoho elektrického oblouku (ionizovaného plynu) může být zabarveno ionty těchto materiálu podobně jako se barví plamen (důvodem jsou spektra prvků a intenzity jednotlivých čar). Pantograf má sběrači listu grafitovou, z toho zelená nebude, zato trolej je měděná (ověřeno u Dopravních podniků) a to by mohlo být důvodem té zelené barvy (jinak se oblouk zdá bílomodrý a není moc zdravé do něj zírat). Ověřit to lze spektrometrem, kterým byste sledoval místo na troleji, kde to často jiskří.
(J.Dolejší)   >>>